Britterna är inte redo för leksaksspis till grabben
Uppdaterad 2012-11-28 | Publicerad 2012-11-27
Svenska katalogen – ingen lek i England
Nyheten om den svenska leksakskatalogen där pojkar håller dockor och flickor kör brandbil har inte gått hem hos britterna.
Alls.
"Helt galet", "manshatande" och "befängt" heter det bland annat.
Leksaksjättarna BR och Toys’r’us hoppade på trenden som kedjan Leklust startade och visade pojkar med strykjärn och flickor som skjuter med leksakspistol i sina kataloger.
Men de könlösa leksakerna som svenska medier rapporterade om för ett par veckor sedan uppskattas inte av alla.
”Manshatande”
I Storbritannien svallar känslorna.
Särskilt i kommentarsfälten på tidningen Daily Mails sajt:
”Sverige är det mest manshatande landet i världen. Ingen vet var de här galenskaperna slutar”, skriver signaturen Captain Sensible.
”Vad kommer härnäst? Män i klänning?” undrar Spud, men nämner inget om karlar i kilt.
Frågan om könlösa leksaker är ett tecken på urspårad politisk korrekthet, menar flera av Daily Mails läsare.
”Försök i stället att hjälpa barnen att bli goda kvinnor och män” skriver signaturen Jackie G.
”Pansarvagn går före”
Att pojkar skulle vilja leka med dockor är helt befängt menar trebarnsföräldern ”yumstheword” på kommentarsfältet:
”Ger man en pojke från 18 månader och uppåt valet att välja mellan en leksakspansarvagn och en docka kommer pojken gå rakt mot pansarvagnen. Somliga saker går i arv, oavsett om feministerna gillar det eller inte.”
Även i Finland verkar tanken på könsneutrala kataloger främmande.
– Åtminstone jag känner inte till att vi skulle ha övervägt könsneutrala julkataloger, säger Nina Vuori på detaljhandelskedjan Kesko till FNB.
Och sedan internationella nyhetsbyrån AFP nu tagit upp den heta könspotatisen om de svenska katalogerna har nyheten spridits på sajter i hela världen.
Jan Nyberg, försäljningsdirektör på Top Toy som äger både BR och Toys’r’us, förklarade i fredags beslutet som orsakat den globala chocken för TT:
– Under flera år har vi upplevt att genusdebatten vuxit starkt på den svenska marknaden och vi har upplevt att vi måste anpassa oss.
”Varken rätt eller fel”
Efter att tidigare ha blivit fällda för könsdiskriminering uppgav han också att de nu fått ”utbildning och vägledning” av reklamombudsmannen inför de nya katalogerna:
– Med det nya genustänket finns inte längre något som är rätt eller fel.