Så hämnas hotellen på besvärliga gäster
Uppdaterad 2014-05-14 | Publicerad 2012-11-20
Personalens smutsiga sätt att ge igen avslöjade
Tänk dig för innan du ställer till en scen nästa gång du bor på hotell i USA.
Uppretad hotellpersonal tar till massor av olika knep för att hämnas på dig, avslöjas i en ny bok.
Författaren Jacob Tomsky har tidigare arbetat på hotell i såväl New Orleans som på Manhattan i New York.
Erfarenheterna från de över tio åren som allt från hotellets parkeringsvakt till portier har resulterat i boken ”Heads in beds”.
Tar efter tv-serien
I den avslöjar Tomsky hur hotellpersonal som fått nog av besvärliga gäster tar till olika knep för att ge igen. Hans tes är: ju rikare gäst desto jobbigare.
– Väldigt många tycks titta på tv-serien ”Downton Abbey” och tänka – titta, jag har ju också tjänare, säger Tomsky.
Fast värst av alla tycker han att kändisar beter sig.
I en undersökning som hotellkedjan Best Western nyligen lät genomföra avslöjades världens mest bisarra önskemål från hotellgäster.
Än värre är kanske världens värsta hotellgäster, som stjäl allt från heltäckningsmattan till cigarettmaskinen när de bor på hotell.
Sex sätt att hämnas
Men så långt behöver du inte gå för att dra på dig hotellpersonalens vrede – vilket riskerar att göra din vistelse mindre trevlig.
Jacob Tomsky listar sex sätt som personalen slår tillbaka på:
Nyckel-bombning. Fungerar inte nyckelkortet till ditt rum? Då har du kanske retat upp någon i receptionen, personalen där älskar att se frustrerade gäster återvända för att få sina nyckelkort fixade.
Stölder ur minibaren. Kolla notan noga när du checkar ut. Anställda som fått nog av en gäst kan göra en räd i minibaren och stjäla ur den, eller med flit summera ihop det som gästen tagit ur den fel.
Tandborsten. Du bör kanske tänka dig för en extra gång innan du använder tandborsten du lämnat framme i badrummet – den kan ha "blivit besudlad”, varnar Tomsky.
Busringningar till rummet. Tomsky erkänner att han själv ringt och skällt ut en gäst vid ett tillfälle.
Nedgradering. Reta inte upp receptionspersonalen när du checkar in. Risken är att du då blir ”nedgraderad” och får ett riktigt uselt rum.
Polerade dricksglas. Glasen i ditt rum kanske inte har diskats med diskmedel – utan möbelputs. Det får dem att gnistra så fint...