Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Efter kaoset för Gotlandsbåten: "Vi är stukade"

Uppdaterad 2014-06-26 | Publicerad 2014-06-25

Gotlandsbåten är kvar i Grekland och försenas ytterligare av en strejk i hamnstaden Pireus. Alla inbokade passagerare får tillbaka sina pengar - men måste själva boka om sin resa.

Gotlandsbåten är kvar i Grekland och försenas ytterligare av en strejk i hamnstaden Pireus. Alla inbokade passagerare får tillbaka sina pengar - men måste själva boka om sin resa.

Under en presskonferens på onsdagseftermiddagen meddelade rederiet att premiären för Gotlandsbåten försenas ytterligare. Orsaken är fördröjda stabilitetskontroller av fartyget till följd av en strejk som utlösts i Pireus. 

– Vi kan inte kommunicera ut eller tro på ett startdatum. Företagets målsättning är att återbetala alla pengar till de som bokat biljetter med Gotlandsbåten, säger marknadschef Julia Bendelin.

Inga ombokningar görs av passagerare som bokat resa från den 27 juni. Alla inbokade resenärer får tillbaka sina pengar, men får boka om sina biljetter på egen hand.

– Vi har inte de resurser som krävs varken finansiellt eller personalmässigt. Och i dagsläget ingen båt. Vi är stukade, men vi klarar det förhoppningsvis, säger Julia Bendelin.

Ingen sägs upp

Gotlandsbåten har 78 anställda, ingen av dem ska sägas upp uppger Bendelin. Men rederiet kan inte garantera att färjetrafiken kommer igång i sommar.

– Vi kommer ta hit fartyget så fort vi bara kan i dagsläget vet vi inte när det blir, säger Julia Bendelin.

Biljettbokningen är stängd för resten av säsongen. Men rederiet har fortfarande förhoppningar om att dra igång trafiken under sommaren.

– Förtroendekapitalet för oss är säkert förbrukat för vissa. Det finns förhoppning om att bedriva trafik i sommar, men vi vet inte när. Någon ersättningsbåt finns inte.

Gotlandsbåten uppges vara i gott skick. De uppgifter som besiktningsbolaget Rina angett till Västerviks Tidningen stämmer inte enligt Julia Bendelin.

– Vi står näst på tur att bli klassas, säger Eva Werkelin, styrelseledamot.

”Kunde gjort massor annorlunda”

Hur ser Gotlandsbåten på den skada de gjort på varumärket Gotland som de så starkt gick ut för att förbättra genom billigare resande?

– Vi är extremt ledsna för det som uppstått, och vi hoppas att passagerare som tänkt åka till Gotland väljer att göra det igen, säger Bendelin.

Vad skulle ni gjort annorlunda?

– Det finns massor vi kunde gjort annorlunda, säger Julia Bendelin. Men vi hade inget facit när vi började det här.

Kommer man att förlänga säsongen eftersom starten försenades?

– Det finns inga planer på att förlänga säsongen än så länge. I nuläget är det den 17 augusti som gäller. Vi har förståelse för att passagerare är arga, ledsna och besvikna, men vi kan bara göra det som styrelsen bestämt, uppger Julia Bendelin.

Följ ämnen i artikeln