Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Benutrymmet krymper – här är bästa och sämsta flygbolagen

Även sätena blir smalare – hur ska det sluta?

Uppdaterad 2018-11-06 | Publicerad 2018-11-03

Tycker du att benutrymmet bara blir mindre och mindre? Det stämmer.

Det blir allt svårare att sträcka ut benen när man flyger, visar en genomgång över 30 år som The Telegraph har gjort.
Men det spelar roll vilket bolag du flyger med – här är de bästa och sämsta.

Benutrymme är en ständigt omdiskuterad fråga – inte minst när man ska ut och flyga. Den som har några års resande bakom sig lever kanske med en gnagande känsla av att man flyger allt mer inklämd bakom sin främre granne.

Men ligger det någon sanning i det?

Det bestämde sig brittiska tidningen The Telegraph för att ta reda på – en gång för alla. De har gjort en gedigen och jämförande undersökning av de olika flygbolagens benutrymmen de senaste 30 åren. Tidningen har dessutom passat på att mäta bredden på själva sätena, och kommit fram till samma svar där:

Ja – vi får allt mindre plats när vi flyger.

20 centimeter på 30 år

Standarden för avståndet mellan sätesraderna låg länge på mellan 86-91 centimeter. Redan Boeing 707 från 1958 erbjöd 86 centimeter mellan sätena.

Men något hände 1981.

Då rapporterade amerikanska New York Times att tillverkare för första gången någonsin började avvika från branschstandarden, med plan som hade bara 81 centimeter mellan sätena.

Det blev startskottet för de allt trängre flygresorna. 1985 började en amerikansk tillsynsmyndighet att samla in data kring benutrymmet. The Telegraphs genomgång visar att utrymmet har minskat stadigt under de gångna tre decennierna.

Så här trevligt hade man det på flygplan 1972.

De allra värsta är nu nere på så lite som 71 centimeter, vilket inkluderar följande bolag:

  • Thomas Cook Airlines
  • TAP Portugal
  • Tui Airways
  • Spirit Airlines
  • Spring Airlines
  • Thai Airways
  • Frontier Airlines
  • Iberia
  • LATAM Brasil
Vi får det allt trängre när vi flyger.

Flygbolagen skiljer sig emellertid åt. Nedan kan du se vilket flygbolag som är snålast, respektive mest generösa, med utrymmet ombord.

Avstånd mellan sätesraderna vid korta flygningar:

  • Aurigny: 73–79 cm
  • Norwegian: 73–79 cm
  • Jet2: 73 cm
  • Aer Lingus: 79–81 cm
  • Swiss: 79 cm
  • Air Malta: 76 cm
  • Lufthansa: 76–81 cm
  • KLM: 76–84 cm
  • SAS: 76–81 cm
  • Eurowings: 76–81 cm
  • EasyJet: 73 cm
  • Flybe: 76–79 cm
  • Tui Airways: 71–86 cm
  • TAP Portugal: 71–76 cm
  • Wizz Air: 76–81 cm
  • Thomas Cook Airlines UK: 71–76 cm
  • British Airways: 73–86 cm
  • Ryanair: 76–79 cm
  • Vueling: 73–76 cm
  • Icelandair: 79 cm
På 90-talet satsade man på att få in så många som möjlig bredvid varandra, med dubbla gångar mellan sätena.

Smalare säten

Som redan nämnts gäller samma trend även för sätesbredden, som gått från 48–51 centimeter för 30 år sedan, ned till så lite som dryga 40 centimeter nu.

Få bolag vågar röra sig under 43 centimeter, men de som faktiskt har vågat sig på ännu snävare säten är följande flygbolag:

  • Thomas Cook Airlines UK
  • TAP Portugal
  • Tui Airways
  • Spirit Airlines
  • Spring Airlines
  • Thai Airways
  • Frontier Airlines
  • Iberia
  • LATAM Brasil

Följ ämnen i artikeln