Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Här kör Kina över Tibet - med tåg

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-28

Världens mest spektakulära järnvägsbygge

I tysthet pågår världens mest spektakulära järnvägsbygge.

Till sommaren rullar de första tågen mot Tibets huvudstad Lhasa -en resa där rälsen stundtals går på över 5000 meters höjd och

där passagerarna måste ha syrgas för att kunna andas.

Staffan Heimerson har följt bygget på plats i Tibet.

I flera veckor har jag på en höjd om 4000-5000 meter genomkorsat Tibet. I mitt lätta bagage har jag ett tidningsklipp med en kortfattad notis från 2001. Den berättar att kinesiska myndigheter beslutat att en järnväg ska dras hundratals mil från Kinas hjärtland - över stäpper, genom öknar, runt en av världens största saltsjöar och över bergspass-till det fjärran, isolerade Tibet.

Jag tänkte, när jag första gången läste notisen: Vilken ingenjörsteknisk bragd! En höghöjdsvariant av Transsibiriska järnvägen. En manifestation för att Kina kan.

Teknisk bragd

Men jag tänkte också: Detta är ett olycksbådande uttryck för kinesisk hegemonism. Det långsamma, primitiva, saktmodiga, lama-buddistiska Tibet knyts mot sin vilja närmre det dynamiska och dominanta Kina. Det stärker den kommunistiska centralmakten.

Framför allt tänkte jag: Undrar om det någonsin blir av?

Det är när jag i en åldrad Landcruiser färdas den asfalterade vägen norrut från Lhasa som jag sex-sju mil bort ser järnvägen.

Minut för minut, synligt för ögat, stormar järnvägen fram mot den tibetanska huvudstaden. Längs landsvägen ser jag militärkonvojer om hundra fordon lastade med byggmaterial.

"När det första tåget rullar?" svarar min tolk sedan han förhört sig med en myndighetsperson. "Det dröjer länge. Inte förrän nästa år."

Går högre än flyget

Världens åttonde underverk är alltså inte bara påbörjad. Den är strax klar.

Järnvägen knyter ihop det avlägsna Tibet med Peking, beläget 3700 kilometer bort i nordost. Den mest intressanta delen är den 1100 kilometer långa biten från Golmud, djupt inne i Sinkiangs högt belägna öknar, söderut till Lhasa.

Den löper på en höjd högre än de flesta småplan kan flyga. Mången turist på tåget kommer att behöva syrgas för att inte slockna.

Järnvägen kommer bitvis att rulla över tundra med tjäle året runt. Den drar över fågelreservatet Gulu med dess unika svarthalsade tranor och gula ankor. I Tanggula Shankou löper den på 5070 meters höjd och det blir det hösta järnvägspasset i världen. Järnvägens främsta syfte är inte att tillfredsställa den utländska tågluffarens äventyrsbehov. Den är ett redskap i en stor kinesisk folkomflyttning. I framtiden ska 900000 han-kineser om året, nybyggare och pionjärer, transporteras in i Tibets ödebygder och till dess kulturellt unika och sköra huvudstad Lhasa.

Naturligtvis är järnvägen därför kontroversiell. Den är ett uttryck för oförblommerad kommunistkinesisk kolonialism. Tibets utsikt till en gnutta självständighet minskar ytterligare.

Det nya tåget kör bildligt talat över tibetanerna.

Biljettpris: 40000 kr

Staffan Heimerson (resa@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln