De nya tågluffarna är 40+
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-03
Försäljningen av Interrailkort slår rekord
Tågresandet på egen hand i Europa ökar.
SJ:s försäljning av Interrailkort slog rekord i både januari och februari.
– Frankrike och Italien är populäraste resmålen, säger Ulf Wallin, presschef på SJ.
I fjol sålde SJ totalt 22 474 Interrailkort, hela 78 procent fler jämfört med 2007. Men långt från toppnoteringen från 1991, då 70 000 kort såldes.
Prognosen för i år är en fortsatt ökning, men mer blygsam.
– Vi tror på 5-10 procent fler kort i år, trots krisen. Men vi var mer optimistiska i höstas, säger Ulf Wallin.
Vilken typ av resenär köper Interrailkort?
– De flesta är lite äldre, 40-45 år och uppåt.
Men det är inte det klassiska Interrailkortet, med en månads obegränsat resande, som säljer bäst hos SJ. De nyare varianterna, sk flexikort, är mer populära. De finns i ett par varianter, till exempel fem valfria resdagar inom en tio dagars period.
Vilka länder är mest populära?
– Frankrike och Italien är fortfarande de stora resmålen. Men Öst- och Centraleuropa ökar, med städer som Berlin, Prag och Budapest. Även länder som Kroatien och Polen ökar.
– Vi tror att östtrenden kommer att fortsätta, till icke-euroländer.
Några nyheter inför sommaren?
– Inget vad gäller korten. Men nytt är att man på hemsidan kan ladda hem förslag på resrutter och resguider, säger Ulf Wallin.
Trots den starka Sverigetrenden i år finns det inget tågkort som gäller för bara Sverige eller Norden. Och fortfarande är det väldigt krångligt – eller omöjligt – att bara köpa en tur och returbiljett med tåg till något europeiskt land på nätet.
– Det finns tyvärr inget sammanhängade bokningssystem, som flyget har, säger Ulf Wallin.
Han tror heller inte att ett sådant system blir verklighet inom de närmaste åren.
– Men vi tror att utvecklingen måste gå åt det hållet.
Ladda ner resguider!
Ladda ner resguider till över 200 resmål – perfekta att läsa på tåget!