Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Flygmyterna - vad är egentligen sanning?

Uppdaterad 2013-09-30 | Publicerad 2013-09-27

I somras försökte en passagerare på ett Air Tran-plan öppna en dörr under flygning. Men är det möjligt? Det är en av flygmyterna som piloten Patrick Smith tar upp.

Flygresande omges av en rad myter, konspirationsteorier och vandringssägner.

Piloten Patrick Smith avslöjar vilka myter som är falska och varför.

Patrick Smith, författare till boken ”Cockpit Confidential” och sajten askthepilot.com, säger att han under det senaste decenniet försökt avliva många av de envisa flygmyter som cirkulerar.

Här är några av dem:

Myt: Luften i flygplanet är full av bakterier.

Sanning: Falskt. Faktum är att undersökningar visar att luften i ett fullt flygplan innehåller färre bakterier än de flesta andra platser där många människor samlas. Flygplanstillverkaren Boeing menar att luften i planet byts ut med ett mellanrum av 2-3 minuter - oftare än i vanliga byggnader.

Myt: Moderna jetplan flyger mer eller mindre av sig själva, piloten är bara där som backup om det blir problem.

Sanning: Falskt. Den moderna teknologin hjälper piloten i sitt jobb men på samma sätt som att det krävs en läkare för att utföra en operation, krävs det en pilot för att flyga ett plan. Autopiloten gör att piloten kan släppa styrspakarna, men det är fortfarande piloten som måste tala om vad autopiloten ska göra.

Myt: Piloterna kan påverka luftflödet i kabinen för att hålla passagerare lugna och för att spara bränsle.

Sanning: Faskt. Lufttrycket styr syrenivån. Lufttrycket regleras inför flygningen, och bestäms bland annat av flyghöjden. Det är bara i extremfall, till exempel vid överhettning, som någon ändrar inställningarna under flygning.

Myt: Det är farligt om någon försöker öppna flygplansdörren i luften.

Sanning: Falskt. Lufttrycket är så högt att det är omöjligt att öppna dörrarna under flygningen.

Myt: Ett litet hål i planet gör att alla passagerare sugs ut.

Sanning: Nej. Smith tar upp ett exempel från 2006 då det gick hål i en MD-80 från Alaska Airlines. Han skriver att ”hålet var litet, och rimligtvis skulle flyget fortsätta att flyga i ett stycke så fort kabintrycket fallit. Vilket det också gjorde.”

Och här är ytterligare några vanliga flygmyter, publicerade i Business Insider:

Myt: Du blir fortare onykter på hög höjd

Sanning:  Falskt. Discovery's ”Mythbusters” har testat. Men blir inte onykter snabbare när man flyger.

Myt: Flygplan dumpar toalettavfall i luften

Sanning: Falskt. Men eftersom så många människor påstår att de fått toalettavfall från flygplan i huvudet, har amerikanska FCC gjort ett faktablad om det. Där framgår att det är omöjligt för en pilot att dumpa toalettavfallet under flygning.

Myt: Du kan fastna på flygplanstoaletten om du spolar när du sitter ner.

Sanning: Det enda sättet att fastna är om du helt lyckas täcka vakuumtoaletten, vilket inte är det lättaste, men ja - det har faktiskt hänt. Under en SAS-flygning från Skandinavien till New York 2002 satt en kvinna fast på toaletten under hela resan.

Myt: Om man har säkerhetsbältet på sig minskar man chansen att överleva en olycka.

Sanning: Falskt. Det är samma sak som med ett bilbälte. Det gör mer nytta än skada. Vid en olycka skulle du troligtvis kastas ur sätet och riskera att slå i något om du inte har bältet på dig. Den sekund det tar att knäppa upp säkerhetsbältet påverkar med största sannolikhet inte chanserna att överleva.

Följ ämnen i artikeln