Finland bygger världens största fartyg – igen?
Uppdaterad 2012-10-22 | Publicerad 2012-10-05
Rekordkryssare kan få syster
Världens största kryssningsfartyg kan få en syster.
Finländska myndigheter jobbar nu hårt för att förmå rederiet Royal Caribbean att beställa en ny bjässe.
STX-varvet i Åbo byggde världens just nu i särklass största kryssningsfartyg Oasis of the Seas (2009) och sedan Allure of the Seas (2010). De här jättarna på 225000 ton tar över 5000 passagerare och har bland mycket annat karuseller, en kopia av Central Park i New York samt linbana ombord.
För att de 72 meter höga fartygen skulle kunna passera under den 65 meter höga Stora Bältbron i Danmark, på sin väg ut från Östersjön, var man tvungna att trolla lite med skorstenarna.
Bygger Viking Lines nya
Just nu bygger STX-varvet klart Viking Lines nya färja Grace – störst i världen att drivas med flytande naturgas – och i november påbörjas bygget av ett nytt kryssningsfartyg för tyska TUI Cruises (samma koncern som Fritidsresor ingår i). TUI har också option på ytterligare ett fartyg men har inte lämnat besked om man tänker utnyttja den.
Därefter gapar STX orderbok tom och nu arbetar finländska myndigheter febrilt för att rädda jobben på varvet, skriver Cruise Industry News.
Kostade över 10 miljarder
En lösning skulle vara att få Royal Caribbean att beställa ett systerfartyg till Oasis och Allure of the Seas.
Rederiet vill dock inte inte säga om det blir så:
– Vi kommenterar inte rykten och i nuläget är det här bara ett rykte, säger en talesperson till USA Today.
Dessutom har Royal Caribbean redan beställt två nybyggen av ett tyskt varv. Men då handlar det om något mindre fartyg som tar runt 4000 resenärer. Dessa ska vara klara 2014 och 2015.
Det som man i Finland hoppas ska få Royal Caribbean att nappa på en ny superkryssare är förmånlig finansiering, vilket kan behövas. Oasis och Allure of the Seas kostade över tio miljarder kronor – styck.