Heathrows nya – ett riktigt lyxbygge
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-02
Tuff premiär för Terminal 5
Premiären började inte direkt bra för Heathrows nya superbygge Terminal 5.
Men bakom Londonflygplatsens skamfilade fasad döljer sig...
Rena rama lyxen.
Efter sex års byggande och över 50 miljarder kronor invigdes Heathrows nya superterminal, Terminal 5, i torsdags. Och det blev – praktfiasko direkt.
Tusentals väskor blev stående i London och rader av plan blev inställda eller försenade. En mardröm för prestigeprojektet som ska ta emot 30 miljoner passagerare per år.
Men låt oss se förbi haveriet premiärhelgen bara för en kort stund, så fokuserar vi på vad grundtanken med Terminal 5 är. Egentligen.
Och det är en upplevelse. Det börjar redan i tunnelbanan. Perrongen är splitterny och längst därnere i underjorden finns superfräscha toaletter. Precis när man kliver av.
Terminal 5 är till enbart för British Airways egna plan och samlar 90 procent av British Airways verksamhet. Och många sedlar har lagts på glas. Från glashissens dörrar öppnar sig en gigantisk glashangar som flödar i ljus. Designad av lord Rogers of Riverside är det den största fristående byggnaden i Storbritannien.
Och då rymmer den en del.
Allt ska vara smidigt
En cappuccino på Café Nero i ena änden är en bra start på resan innan det är dags att checka in på egen hand i en av många automater.
– Allt går ut på att göra det så smidigt som möjligt för passageraren, det ska gå i ett flöde. Efter incheckningen kommer bagagelämningen, sedan säkerhetskontrollen. Man rör sig hela tiden framåt i stället för att gå runt. Det är unikt, säger Peter Rasmussen, skandinavisk chef på British Airways.
Nackdelen med avgångshallen är att det finns för få platser. Med tusentals väntande resenärer och inställda flyg blir det extra påtagligt. Inne på Carluccios, en restaurang, delikatessbutik och restaurang i ett, är det nästan fullpackat. Personalen är övertrevlig som för att kompensera frustrationen och ilskan som ligger i luften bland deras gäster. Här njuter man med fördel av färsk pasta.
Stjärnkock i flygplatsen
På andra sidan säkerhetskontrollen tas du till nya kulinariska höjder. Tv-kocken Gordon Ramsay, med stjärnor i guide Michelin, har öppnat restaurangen Plane Food.
– Titta bara. Den är som en dröm, sa han i Evening Standard på premiären.
Slå dig ner i en stol av kalvskinn och njut av utsikten över landningsbanan. Planen är så nära att man nästan kan se passagerarnas ansikten. Menyn, med mycket fisk och skaldjur, kostar heller inte skjortan.
En annan favorit är Wagamama som erbjuder gudomliga nudelsoppor. Det är lite annorlunda från mackorna eller hamburgarna på Heathrows andra terminaler.
Och vilket shoppingmecka.
– Det känns som att det finns mycket mer att göra här. Jag gillar speciellt taxfreeshoppingen, säger Georgina Pochin, 19.
Lyxlounger för stamkunden
Stamkunden kan ta sin väntan till en helt ny nivå. I British Airways lounger för första klass- och business-resenärer finns sovrum, en biosalong, champagnebar, vinkällare och möjligheten att läsa tidningen vid en öppen spis.
Men inte ens sådan lyx kan kompensera kaoset från start. Ett av säljargumenten var att terminalen skulle underlätta för passageraren – med snabbare incheckning, mindre köer i säkerhetskontrollen och bättre bagagehantering. British Airways flaggskeppsterminal skulle bättra på bolagets dåliga rykte.
– Tyvärr blev det raka motsatsen. Det här är oerhört pinsamt och beklagligt. Vi hade förväntat oss att allt skulle fungera. Alla tester indikerade det,
säger Peter Rasmussen.