Snart kan du flyga lyxplan – till lågpris
Uppdaterad 2013-01-16 | Publicerad 2012-05-04
Aftonbladets flygande reporter testar drömkärran Dreamliner
Det finns flygplan och flygplan.
Och så finns Dreamliner.
Jag svävar några kilometer över Hardangervidda. Och bara njuter.
Jag har varit reporter i snart 40 år. På den tiden har det onekligen hunnit bli en och annan flygtur. Och en och annan nödlandning med, för den delen.
Jag har flugit världens äldsta passagerarkärra, en Junkers Ju 52 från 1930-talet. På den fick man öppna fönstret på nödutgångsdörren om man ville få in lite frisk luft.
Det har hänt ett och annat sen dess.
Boeing 787 Dreamliner, som norska lågprisbolaget Norwegian har köpt in sex exemplar av, kommer att frakta svenska charterturister till Thailand vintern 2013. Och ni kan se fram mot en helt ny flygupplevelse.
President Obama fick provflyga för ett tag sedan. Det första han gjorde var att trycka på knappen under fönstret. Jag gör samma sak. Plötsligt blir det mörkt. Inga rullgardiner, bara avancerad teknik. Fönstren förvandlas till solglasögon.
Tyst och bekvämt
Dessutom är fönstren dubbelt så stora som i andra plan. Utsikten blir naturligtvis därefter.
Utifrån ser Boeing 787:an ut som vilket annat plan som helst. Det är när man kommer in som det händer grejer – eller snarare som det inte händer något. För det gör det knappast.
När piloten sätter i väg längs startbanan låter det ungefär som att lyssna på grannens dammsugare.
– Grannens nya dammsugare, förtydligar Bjørn Kise, Norwegians styrelseordförande.
Vi formligen sugs upp i luften.
En ingenjör från Boeing sitter bredvid oss och noterar allt i sitt protokoll.
– Just det här planet är fortfarande ett renodlat experimentplan, säger han.
Bjørn Kjos, Norwegians vd och storägare, är gammal veteran från norska flygvapnet.
Imponerande vackert
Under kalla kriget flög han F-104 Starfighter, Natos vassaste stridsflygplan och enligt Kjos det bästa plan som någonsin byggts.
Nu sitter han bakom spakarna på Dreamliner.
– Det är nästan lika kul att flyga den här som att flyga Starfightern. Det känns som att jag har fått en fantastisk ny leksak, säger han.
Utsikten från cockpit är bedövande. Berg, glaciärer, sjöar och fjordar. Norge är sannerligen imponerande vackert.
Jag blir så matt av intrycken att jag får specialtillstånd att ta igen mig i piloternas sovkabin på övervåningen.
Och när planet stannar utanför terminalen på Gardermoen inträffar något mycket märkligt.
De flesta sitter kvar i sina säten.
Ingen visar ens en antydan till att vilja kliva av.
Så bra är nya Dreamline
UTSIKTEN
Fönstren är dubbelt så stora som i vanliga flygplan och rullgardinerna är ersatta av elektronisk ljusdämpning.
LJUDNIVÅ
Ett flygplan låter alltid, men ljudnivån på Dreamliner är den lägsta jag någonsin varit med om. Utom när planet står stilla.
KOMFORT
På det här planet alltså, eftersom det bara har hälften så många säten som de som kommer att ta svenska resenärer till Thailand. Norwegian räknar med att trycka in 291 passagerare i sina plan. Sedan kan du inte räkna med att – som jag – få låna piloternas sovutrymme på övervåningen. Todd Help på Boeing säger att det går att trycka in 350 passagerare, ”men då blir komforten lidande.” Jaså, du säger det.
LYXKÄNSLA
Vi fick ingen mat. Men benutrymmet var det inget fel på. Särskilt i mittsektionen där det inte fanns några stolar. Där fattades bara dansbandsorkestern.
BELYSNINGEN
Ljuset ändras från gulaktigt rosa till något blåaktigt, samtidigt växer liksom kabinen. Läckert!
BAGAGEHYLLORNA
Tröga att stänga, men väldigt rymliga.
BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Drar 20 procent mindre än motsvarande plan. Kan bli bättre.