Bussbolagen har nöjdast kunder – SJ ratas
Uppdaterad 2018-05-24 | Publicerad 2018-05-21
Bussresenärerna är Sveriges nöjdaste, enligt en ny mätning.
Såväl flyget som tåget får lägre betyg.
SJ får i särklass sämst omdömen av svenska folket.
Om du ska resa genom Sverige – välj bussen. Åtminstone om man ska gå efter Svenskt Kvalitetsindex nya studie med inriktning på persontransport.
Nettbuss, men sina varumärken Bus4You och Nettbuss Express, får återigen klart högst betyg av resenärerna – 79,2 respektive 75,9 av maximala 100.
Åttonde året i rad
– Bussbolagen har alltid haft nöjdare kunder än tåget och flyget och vi kan konstatera att det är åttonde året i rad som just Nettbuss Bus4You kommer allra bäst ut, säger Svenskt Kvalitetsindex vd Johan Parmler i en kommentar.
Swebus följer på tredje plats med 71,8. Därefter kommer flygbolagen BRA (71,4), Norwegian (71,1) och SAS (69,9). Tågbolaget MTR Express skuggar på 69,6.
I särklass sämst betyg får SJ med 59,4. Generellt innebär betyg under 60 att företag har ”stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig”.
Det finns dock vissa ljusglimtar för den statliga tågjätten.
– Även om tågbranschen ligger fortsatt lågt kan vi notera att SJ hela tiden förbättrar sina resultat från de låga nivåer som uppmättes strax efter 2010. Punktligheten är fortfarande SJ:s stora akilleshäl men den har faktiskt blivit något bättre i kundernas ögon, säger Johan Parmler.
Förseningar tär
Förseningar är alltjämt ett stort problem för hela transportbranschen. I mätningen uppger mer än var fjärde kund att de upplevt förseningar under det senaste året. En fjärdedel av dessa har i sin tur varit med om förseningar på mer än en timme.
Bolagens sätt att hantera förseningarna får klart underkänt i studien.
– Något som verkligen släpar är information i samband med hanteringen, vilket man kan tycka är konstigt i dagens läge med alla digitala kontaktpunkter som finns. Bristen på information vid störningar är också något som lyfts fram i samband med de senaste dagarnas problem inom den spårburna trafiken. Tågoperatörerna får klä skott även för infrastrukturproblem utanför deras ansvarområde, säger Johan Parmler.
Fakta: Om undersökningen
1300 intervjuer har genomförts under april-maj 2018.
Nöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
Notera att i gruppen ”Branschen” ingår även alla övriga aktörer inom flyg-, tåg- och bussbranscherna.