Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Owe fick böteschock efter bilsemestern i Italien

Uppdaterad 2018-08-06 | Publicerad 2018-07-02

Owe Arkeklev, 69, och hans fru bilade i Italien i en vecka i höstas.
Nio månader senare fick han en böteschock – på 3 500 kronor:
– Vi hade ingen aning om att vi hade kört fel.

I september 2017 hyrde Owe Arkeklev, 69, och hans fru Ingegerd från Åkersberga utanför Stockholm en bil under deras semester i Italien. De besökte städerna Pisa, Modena och Lucca.

Nio månader senare, i juni, börjar trafikböterna ramla in – en efter en. Paret var helt ovetandes om vad det rörde sig om och inte minst att de hade kört fel.

– Det var en rolig resa och vi hade egentligen ingen aning om att man kan böta om man kör fel, säger Owe Arkeklev.

Har nätverk av kameror

Italien är nämligen ett av de strängaste länderna när det kommer till felkörningar i sina stadskärnor. Det många missar och inte bara Owe är att de allra flesta äldre städer har så kallade miljözoner i innersta kärnan.

– Alla historiska städer i Italien har det här. Det kostar nästan 1 000 kronor per gång som man kör in, säger Jolanda Girzi, chef på Konsument Europa.

Owe Arkeklev är upp i 3 000 kronor i dagsläget.

– Jag vet inte om det kommer någon till. Det gäller att betala snabbt för efter ett par dagar dubblas pengarna, säger han.

I det här fallet är trafikböterna utfärdade av respektive kommun. Polisen kan även anlita olika företag för att driva in böterna.

Det de allra flesta har missat som får trafikböter från Italien är nämligen att titta närmare på de italienska trafikskyltarna. På väg in i städerna har de städer med körförbud uppsatt skyltar där det står ”zona traffico limitato”. Det betyder att det är ett begränsat trafikområde.

– Det här är för att bevara städerna. Ofta är det stora skyltar som man ser när man närmar sig. Under skylten står undantagen. Man bör alltid vara på sin vakt när man kör i Italien. Det är lätt att man gärna vill vara i stadskärnan, säger Girzi.

Flera italienska städer har ett nätverk av trafikkameror som bland annat snappar upp bilisternas övertramp efter skyltarna.

”Det är bara att betala”

Det som gör det extra förvirrande för turister som färdas med bil är att vissa bilar ändå tillåts köra in i stadskärnan. Det kan röra sig om boende i området eller turister som fått tillåtelse att köra till hotellet för att lasta av bagage.

– Ta reda på innan om du får köra fram till hotellet. Hotellet kan ta kontakt med polismyndigheten och då får man ingen anmärkning och chans att ställa bilen i ett parkeringshus, säger Jolanda Girzi.

Att det tog nio månader innan Owe Arkeklev fick sina trafikböter är inte heller ovanligt. Polisen har nämligen ett år på sig att utfärda böter.

Dessutom har hyrbilsbolaget rätt att ta ut en avgift för varje gång polisen kontaktar bolaget för att få in uppgifter om vem som hyrt bilen vid tillfället för trafikbrottet.

– Det är bara att betala. Det är ingenting att göra åt det, men det känns inte speciellt roligt. Ta reda på trafikföreskrifterna i Italien. För det tror jag inte att folk gör och det gjorde inte vi heller. Men man lär sig. För oss kostade det 3 000 kronor, säger Owe.

Han hade ingen aning om de här trafikreglerna på de italienska vägarna. I stället hade han fokuserat på att följa hastighetsbegränsningarna och övriga lagar.

– Nästa gång kommer jag göra en kopia av den där skylten och sätta upp den i bilen.

Här är skylten du ska undvika:

Här är det miljözoner i Italien:

  • Alessandria, Assisi, Asti, Bari, Bologna, Bolzano, Brescia, Cagliari, Ferrara, Florens, Forli, Geata, Genova, Lucca, Mestre, Messina, Milano, Modena, Neapel, Novara, Padova, Palermo, Parma, Perugia, Pescara, Pordenone, Pisa, Reggio Calabria, Reggio Emilia, Rimini, Rom, Sesto Florentino, Siena, Siracusa, Trieste, Torino, Venedig, Verona och Viterbo.

Räkna med att fler orter har eller kommer att införa dessa miljözoner.