Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Sätter stopp – för galna landningen

Uppdaterad 2016-11-14 | Publicerad 2016-11-10

Nu är det slut med ”selfies” med planet från stranden Piloten: ”Man är superkoncentrerad”

Hundratals ton susar förbi.

Bara ett par meter över hundratals människor.

Men nu har Boeing 747 landat för sista gången på Saint Maarten.

Efter en lång flygresa önskar de flesta att så snabbt som möjligt ta sig från flygplatsen och hitta sitt boende. Men inte på den karibiska paradisön Saint Maarten.

Landningsbanan på Princess Juliana internationella flygplats har gjort sig känd för den spektakulära inflygningen och starten. Inklämd mellan berg och stranden Maho Beach ligger den relativt korta landningsbanan som har bjudit in till ett spektakulärt nöje.

Flygplatsen har länge trafikerats av gigantiska Boeing 747 men nu har den sista åkturen med denna flygplansmodell gått. Det var fredagen den 28 oktober som den sista Boeing 747 landade på den karibiska ön Saint Maarten. Planet hade lyft från Amsterdam Schipol.

Blivit en turistattraktion

Flygplatsen ligger på den nederländska sidan av den 87 kvadratkilometer stora ön, som faktiskt är världens minsta ö som är delad mellan två länder – Nederländerna och Frankrike.

Om man står på stranden när ett plan flyger in för landning så kommer det att passera bara meter ovanför huvudet. Upplevelsen har blivit till en turistattraktion i sig vilket gjort att näringsidkare öppnat barer på stranden där det säljs förfriskningar och dagens flygscheman annonseras.

Bland flygnördar är fenomenet ett måste och internet kryllar av klipp då dessa tillsammans med våghalsiga turister står på stranden medan flygplanen susar in. Man kan verkligen se hur kraften och vinddraget från de stora maskinerna sliter tag i människors kläder. Något för de allra modigaste (eller dumdristiga).

”Mest spännande momentet”

Chefspiloten Paul van der Ven från KLM har varit Boeingpilot i sju år och gjort landningen tolv gånger. Han säger till nederländska RTL att många av piloterna är besvikna över att inte längre få göra den spektakulära inflygningen.

– Det är viktigt att hålla höjden eftersom landningsbanan är så kort. Man ser inte mycket av människorna som står på stranden eftersom man är så superkoncentrerad men man vet att de är där, det är det mest spännande momentet, förklarar han.

Men för den våghalsige som vill ta en selfie med ett flygplan som fortfarande är i luften behöver det inte sörjas än. Dessa gigantiska farkoster kommer att ersättas av mindre modeller, som trots allt fortfarande är stora.

– Boeing 747 är himlens drottning. Den är inte som de andra planen utan har två etage och fyra motorer. Därför kör vi aldrig på full kraft när vi startar eftersom det hade blivit en sådan kraft som täckt åskådarna i sand, berättar van der Ven.

Air France skickar bland annat sin Airbus A340 hit vilket är ett flygplan stort nog för att hålla liv i den våghalsiga trenden. KLM kommer istället för sina 747:or att börja trafikera linjen med A330 då det kommer ge en snabbare flygresa eftersom planen inte behöver mellanlanda i Curacao.

Gustav Svensson

Följ ämnen i artikeln