Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Jätteökning av turismen i Sverige

Uppdaterad 2018-07-23 | Publicerad 2017-06-19

Turismen växer så det knakar i Sverige. Inte minst ökar antalet besökare från länder utanför Europa kraftigt.

Förra året ökade till exempel antalet kinesiska gäster med 25 procent.

Sverige är stekhett som turistland. Nya siffror från Tillväxtverket visar att turistnäringen förra året omsatte 300 miljarder kronor. Det är en dubblering från år 2000.

Svenska turister i majoritet

Svenska turister står fortfarande för mer än hälften av omsättningen. Men de utländska besökarna ökar i rask takt. Sedan 2012 har de utomeuropeiska turisternas övernattningar ökat med 70 procent. Antalet besök från Kina ökade ifjol med 25 procent.

– Turisterna lägger mest pengar på boende och restaurang. Nästan lika mycket lägger de på resor och transporter. Kultur däremot skapar inte lika stora ekonomiska värden, men både kultur och natur fungerar som magneter för turister och gör att de väljer just Sverige, säger Sofi Sjöberg, analytiker på Tillväxtverket, i ett pressmeddelande.

Ökat exportvärde

Turismen skapar också allt fler jobb i Sverige. Antalet anställda inom turistnäringen ökade förra året med 7 procent till 169 000 personer.

– Det är just här turismen har sina styrkor för tillväxten i svensk ekonomi. Våra siffror visar att den har gett 11 000 nya jobb det senaste året. Samtidigt har turismens exportvärde ökat med 13 procent och står nu för 6 procent av Sveriges totala export av varor och tjänster, säger Sofi Sjöberg.

Om man undersöker var turisterna väljer att åka syns en tydlig trend, åtminstone sommartid. Landsbygden ratas till förmån för städerna. Inte minst besöksnäringen längs kusten är populär, visar SCB-statistik som TT beställt.

Skellefteå vinnare

Kuststaden Skellefteå är en av kommunerna som haft en enorm utveckling sedan 2008. Ökningen av antalet gästnätter sommartid sedan 2008 ligger på 86 procent. I andra änden finns Norrlandsexempel som Dorotea, Överkalix, Pajala, Storuman och Gällivare, alla inlandskommuner som under perioden tappat tvåsiffriga procenttal under sommarmånaderna.

Några särskilda utmärkande attraktioner har inte Skellefteå att locka med. Men en medveten satsning från kommunen har gett resultat, enligt kommunala turistbolaget Visit Skellefteås vd Maria Broman.

– Det offentliga behöver vara smörjmedel för att det verkligen ska ta fart, säger hon till TT.

Och det lönar sig även ekonomiskt. Maria Broman hoppas att turistnäringen i staden ska spränga miljardvallen vilket år som helst. Och det ger ringar på vattnet med exempelvis fler jobb som unga och utrikes födda relativt snabbt kan ta.

”Busslaster med tyskar”

Festivaler, en lyckad satsning på att locka busslaster med tyskar som stannar över natten på sina Nordkapresor och campande norrmän är några viktiga ingredienser till framgången. Även hockeylagets framgångar och paketresor förknippade med sporten bidrar, enligt Broman. Och vädret förstås.

– Norrmännen kan ringa till turistbyrån och fråga om vädret, säger Maria Broman.

Följ ämnen i artikeln