Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Fransk hotelljätte satsar på Sverige

Uppdaterad 2016-04-26 | Publicerad 2013-09-06

Den franska hotellkedjan Mercure har gett sig in på den svenska marknaden.

Tre nya hotell har öppnat och med en stor satsning på mat och kvalitetsviner ska det bli en ”fransk upplevelse” för gästerna.

Ronald Nilsson, glad hotelldirektör på Mercure Hotel Stockholm South.

– Vi vill vara lite franska men samtidigt inte för franska. Sjuttio till sjuttiofem procent av våra gäster kommer trots allt att vara svenska, säger Ronald Nilsson, hotelldirektör för Mercure Hotel Stockholm South.

De tre hotellen i Stockholm, Malmö och Nyköping har alla valts utifrån strategiska skäl. Nära till stora evenemang lyder konceptet.

Konferenser blir en målgrupp, utländska turistgrupper en annan men också privatpersoner som bokar via nätet.

Mercure Hotel Stockholm South ligger i Hägersten. Stockholmsmässan når man efter några minuters bilresa och till City tar det 15 minuter med tunnelbanan.

Mercure Hotel Malmö ligger i anslutning till både Malmö Arena och Swedbank Arena och 25 minuters tågresa från Köpenhamn.

Mercure Hotel Nyköping har nära till Skavsta flygplats och E4:an till Stockholm. Hotellet öppnade en gång som Scandic, blev sedan Elite innan Ibis kom in i bilden och nu Mercure.

Gemensamt för de tre Mercure-hotellen är att de alla varit gamla Ibis-hotell och som nu totalrenoverats av den franska hotellkedjan som har drygt 700 hotell över hela världen.

Serverar öl med 38,5 procents alkohol

Allra mest intressant är satsningen på mat och franska kvalitetsviner.

De tre svenska hotellen kommer att köra med samma koncept som alla Mercure-hotell.

På Le Bistro med ”Les Grands Vins” ska gästerna kunna beställa glas av erkänt goda franska viner, en del finns inte ens i Systembolagets beställningssortiment.

För säkerhets skull har vinerna valts ut för att passa de svenska smaklökarna och på à la carte-menyn blir det lite hjälp på traven genom en vinrekommendation till varje enskild maträtt.,

Alla de som gillar öl, då?

Jo, där har Mercure-kedjan anlitat Johan Spendrup från Gotlands bryggeri.

Minst åtta olika och en del rätt udda ölsorter kommer gästerna att kunna välja bland, kanske också värstingen Gotlands Bittar, 38,5 procent!

Följ ämnen i artikeln