"Nya sajten har kostat minst 12 miljoner"
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-02-01
Lottie Knutson, Fritidsresor: 40 procent av kunderna bokar via nätet
Ett ögonblick, Lottie Knutson,
informationsdirektör på Fritidsresor, som lanserade sin nya bokningssajt förra veckan.
– Ja, det senaste året har varit mycket intensivt. Vi har genomfört massor av djupintervjuer med kunder och nätanvändare.
Det låter dyrt.
– Minst 12 miljoner har sajten kostat på nordisk basis. Det blir också nya funktioner, som exempelvis finns redan i Finland. Där kan man få information om resor och hotell via mobilen.
Är du rädd för konkurrenten Vings nya sajt?
– Nej, det gynnar naturligtvis resenärerna att vi är flera stora aktörer som satsar på att utveckla nättjänsterna. Hela resebranschen mår bra av nytänkande.
Hur många av era resenärer bokar via nätet?
– Andelen är nu uppe i 40 procent.
Betyder det att era tryckta kataloger försvinner?
– Nej. Katalogen hänger med. Folk vill bläddra, se vårt utbud och få ett hum om vad en specifik resa kostar.
Till sist, vart går din egen drömresa?
– Till Indokina. Jag skulle vilja resa i Laos, Kambodja och Vietnam för historiens, kulturens och människornas skull.
Sture Olsson