Resorna säljer som aldrig förr
Publicerad 2011-12-31
”Våra priser har gått ner helt enkelt”
Svenskarna köper resor som aldrig förr.
I mellandagarna smids sommarens semesterplaner och för de flesta är det Turkiet som hägrar.
Redan på juldagen började det. Under tiden fram till nyår har det varit högtryck hos resebolagen. Apollo har fram till nyårsafton sålt 39 procent fler sommarresor än under samma tid förra året. Konkurrenten Ving ligger på samma rekordnivå som förra året, med en försäljning på 110 miljoner kronor om dagen. Också Fritidsresor har märkt av ett ökat reseintresse.
– Vi ligger över fjolåret, som ändå var all time high, säger Fritidsresors kommunikationsdirektör Lottie Knutson.
Billigare resor
Mellandagarna, och därefter januari, är traditionellt årets starkaste försäljningsperiod för resebolagen.
– Under jul- och nyårshelgerna samlas familjerna och många ägnar tiden åt att planera nästa ledighet, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.
En annan förklaring till rusningen kan vara sänkta priser.
– Den stärkta kronan får genomslag i sommar, så våra priser har gått ner helt enkelt, säger Apollos försäljningschef Kajsa Moström.
Också mörkret och det snöfattiga vädret kan ha väckt svenskarnas längtan efter sol och värme, tror hon.
– Ännu fler har fått upp ögonen för Turkiet, som är både den stora raketen och den stora dominanten, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.
Rhodos och Menorca
Också Kreta, Mallorca och Cypern är rykande heta resmål för semestersugna. Rhodos har gjort comeback på topplistan och en bubblare bland resmålen är Menorca.
En annan trend inför reseåret 2012 är att fler vill åka långt bort, också på kortare tid. Det som sålt slut först är veckolånga resor till Thailand, Mexiko och Kenya.
– Folk är väl mer rädda om sina semesterdagar, säger Lottie Knutson.
TT