Datahaveri på Arlanda: ”Extrema köer”
Publicerad 2020-02-25
Under förmiddagen fungerade inte incheckningsmaskinerna på Arlanda.
Något som orsakade långa köer och irritation på flygplatsen.
Sedan klockan 13 är problemet löst.
Tekniska problem ställde till det för resenärer på Arlanda under förmiddagen. Patrik Petterson kom till flygplatsen vid 07.30 i morse och fick vänta i kö i två timmar innan han kunde checkas in vid den första disken.
– Det var extremt långa köer. Turligt nog fick de igång datorerna tillfälligt under några minuter, säger Patrik Petterson, som till slut kom på plats på sitt SAS-flyg till New York.
Störningarna fortsatte under förmiddagen. Swedavia har bekräftat att man haft tekniska problem med de automatiska incheckningsmaskinerna.
– Vi har personal på plats som ska hjälpa folk att checka in manuellt istället. I nuläget påverkas inte flygtrafiken, sade Ellen Laurin, pressjouren på Swedavia.
Problemen drabbade de resenärer som skulle resa via flygbolag som ingår i Star Alliance, som exempelvis Lufthansa och SAS. Vad datahaveriet berodde på är oklart.
– Jag vill inte spekulera i varför it-systemet inte fungerar. Vi fokuserar på att hjälpa till så mycket det går för att det ska fungera på plats, sade Laurin.
Klockan 13 var problemet med incheckningsmaskinerna löst, och flygtrafiken påverkades inte.