Miljonbråk drabbar resenärer
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-07
NTT fortsätter - hyr plan av Flyme
Researrangören NTT har hamnat i ett miljonbråk med SAS.
Oroliga resenärer undrar om de kommer iväg på sina redan betalda biljetter i höst.
- Jag har inte tid att kommentera något nu, säger George Ozgol, NTT:s grundare och ägare.
Ett par hundra svenska resenärer försenades på väg hem från Tunis och Kairo härom veckan. De flögs hem med ett egyptiskt bolag. Dessförinnan hade svenskar drabbats av väntan och ovisshet inför hemresan från Tunis.
Anledningen är en ekonomisk tvist mellan NTT Travel Group och SAS.
"De har en skuld till oss"
Nu satsar NTT på att fortsätta sina flygningar med lågprisbolaget Flyme.
- Vi beklagar att resenärer har drabbats. Men vi kan inte fortsätta att hyra ut flygplan om vi inte får betalt, säger Gunnar Nyström, charteransvarig på SAS.
NTT, med säte i Sollentuna utanför Stockholm, säljer resor till Teheran, Thessaloniki, Beirut, Damaskus, Kairo och Tunis.
-Vi anser att NTT har en skuld till oss på cirka 20 miljoner. I övrigt vill jag inte kommentera den här affären, säger Gunnar Nyström.
Flymes tillförordnade vd Fredrik Skanselid räds inte NTT:
-Jag kan bara säga att vi följer praxis och får betalt i förväg när NTT chartrar ett plan av oss, säger han.
NTT har inte ställt någon resegaranti till Kammarkollegiet då man bara säljer flygstolar och därmed inte bedriver garantipliktig verksamhet.
Sture Olsson