Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Så blir nya Titanic II

Uppdaterad 2018-10-22 | Publicerad 2013-07-25

Århundradets mest osannolika fartygsbygge är på väg att ta form – en fullskalig kopia av Titanic.

Bakom bygget ligger australiske multimiljardären Clive Palmer. För att förverkliga sin dröm har han tagit hjälp av både svenskar och finländare.

Här är allt du behöver veta om Titanic II.

Idékläckaren Clive Palmer

Professor Clive Palmer, 59, har gjort sig en för­mögenhet inom gruv- och fastighets­branschen hemma i ­Australien. Enligt uppskattningar häromåret är han god för över 30 miljarder kronor.

Byggkostnaden för Titanic II beräknas till 4,5 miljarder, så finansiering lär inte vara något problem.

– Titanic II blir lika lyxig som originalet men kommer självklart att byggas med modern teknologi och ha den senaste navigationsutrustningen, sa Clive Palmer när han lanserade sitt spektakulära projekt i april 2012 – exakt 100 år efter det att Titanic sjönk på sin jungfruresa och 1502 människor dog.

Clive Palmer är nu ordförande i Blue Star Line, som driver Titanic II-projektet. Rederiet som original-Titanic seglade för hette White Star Line.

De ritar fartyget

Ritningarna till Titanic II har gjorts av finländska designföretaget Deltamarin. Företaget har tidigare varit med och designat kryssningsfartyg, exempelvis Royal Caribbeans Oasis of the Seas, som är världens största.

Avsteg från originalet:

Titanic II blir ett par meter ­bredare än originalet ”för ökad ­stabilitet”.

Fartyget får ett extra säkerhetsdäck med bland annat fler livbåtar.

I fören får Titanic II en bulb under vattenlinjen, som inte Titanic hade. Den ska spara bränsle.

Större roder och ­bogpropellrar för enklare manövrering.

Diesel- och elmotorer istället för originalets ångmaskiner.

De bygger fartyget

Titanic II byggs i Kina, på statligt ägda CSC Jinling Shipyard, beläget i närheten av Shanghai. Varvet har aldrig byggt ett kryssningsfartyg men har rutin på att bygga fraktbåtar.

När bygget av Titanic II kommer igång är dock fortfarande oklart. Enligt planerna skulle det ha skett under 2013. Frågan är om tidtabellen med premiär 2016 verkligen håller.

De inreder fartyget

I våras slöt Clive Palmer avtal med skånska företaget Tillberg Design, som får i uppdrag att inreda Titanic II.

– Ett riktigt drömprojekt, säger Fredrik Johansson, senior architect och en av tre delägare i företaget.

Inredarna står inför en rad ut­maningar för att kunna kombinera Palmers krav på att efterlikna originalet så långt möjligt med dagens krav på exempelvis brandsäkerhet.

De garanterar säkerheten

Senaste värvningen som Clive Palmers Titanic-lag gjort är Lloyds Register, världens största och äldsta internationella sällskap för klassificering av fartyg.

Avtalet med Blue Star Line tillkännagjordes i mitten av juli och innebär att Lloyds bland annat ska granska alla ritningar och kalkyler ur säkerhetssynpunkt.

Så blir livet ombord

Precis som på Titanic II vill Clive Palmer ha första, andra och tredje klass också på uppföljaren. ­Fartyget ska dock bli mer tillgängligt oavsett vilken klass man reser i.

Vid ­mål­tiderna ska dock klassindelningen gälla, vilket betyder att tredjeklass-resenärer får äta vid långbord i enkelt inredda matsalar, medan de i första klass smörjer kråset i Café Parisien.

Biljetter inkluderar frack eller klänning

Prislappen för att åka med Titanic II är inte satt och när biljetterna släpps är ännu oklart. Enligt uppgift kommer resenärerna – åtminstone i de finare klasserna – att få lämna sina mått vid bokningen. När man sedan kommer ombord hänger en tidstypisk frack eller långklänning i hytten – skräddarsydd.

Följ ämnen i artikeln