Ryanair ber om ursäkt – EU kräver full kompensation
Uppdaterad 2018-03-12 | Publicerad 2017-09-19
Ryanair ställer in 2 000 flyg.
EU kräver full kompensation till alla drabbade passagerare.
Flygbolagets vd Michael O'Leary ber kunderna om ursäkt för kaoset.
Tidigare har Ryanair meddelat att omkring 2 000 flygningar ställs in under de kommande sex veckorna efter en planeringsmiss. Ett 50-tal flyg ställs in varje dag och närmare 400 000 passagerare kan påverkas.
Full kompensation
Nu kräver EU att Ryanair ger full kompensation till alla passagerare som drabbas när lågprisflygbolaget med kort varsel ställer in flygen.
– Alla passagerare vars flyg ställs in har omfattande rättigheter under EU:s lagar. De inkluderar rätt till omdirigering eller återresa, assistans och i vissa fall också rätt till kompensation, säger EU:s transportkommissionär Violeta Bulc.
O´Leary lägger sig platt
Enligt EU-reglerna har passagerare, vars resa ställs in med kortare varsel än 14 dagar, rätt till ekonomisk kompensation. Ryanairs vd Michael O'Leary lägger sig platt – skriver i ett pressmeddelande:
"Vi har ställt till det för oss själva. Jag ber så mycket om ursäkt till våra kunder för de bekymmer som det här kan ha skapat den gångna helgen".
Närmare 400 000 passagerare kan komma att påverkas. Ryanair har aviserat att man ställer in omkring 50 flighter per dag under september och oktober.
Drabbade linjer är främst där bolaget har många avgångar som Barcelona, Bryssel, Milano och Rom. Passagerare som berörs informeras enligt Ryanair via e-post och sms. Flyg till och från Sverige finns idagsläget inte med på bolagets lista som numera finns på Ryanairs hemsida.
Tänkte inte på det...
Orsaken till att tusentals flyg ställs in är att Ryanair byter räkenskapsår, från april-mars till januari–december. Förändringen innebär att många piloter blivit tvungna att ta ut semester i september och oktober och inte senare.
– Vi har strulat till det i planeringen av piloternas semestrar men jobbar för att ordna det, säger marknadschefen Kenny Jacobs enligt BBC.