Flygbolag vägrar boka om passagerarna
Tillåts inte resa med konkurrerande flyg vid inställd flight
Publicerad 2018-12-05
Enligt EU-regler måste flygbolagen köpa en biljett hos ett konkurrerande bolag om de inte kan erbjuda en passagerare vars flyg blivit inställt en ny resa inom rimlig tid.
En ny rapport visar att många flygbolag struntar i regeln och låter passagerare vänta, i värsta fall upp till en vecka, innan de kan resa.
Det råder egentligen ingen tvekan om vad som gäller vid inställa flyg. EU:s regler för flygtrafik, Regulation EU261, visar att flygbolagen har ett stort ansvar för passagerare som blir drabbade av ett inställt flyg. Reglerna säger att om flygbolagen ställer in en flight, oavsett anledning, så måste de se till att de strandade passagerarna når sin slutdestination under liknande förhållanden vid tidigaste möjliga tidpunkt. Om ett flygbolag inte kan erbjuda plats för en drabbad passagerare inom rimlig tid så måste flygbolaget köpa en plats hos ett konkurrerande bolag.
Tvingar passagerarna att vänta
Brittiska Civil Aviation Authority (CAA) har genomfört en undersökning hos de 30 största flygbolagen inom EU. Den visar att många flygbolag struntar i att boka om passagerarna hos andra bolag. I många fall tvingas passagerarna istället vänta länge på att bli ombokade hos bolaget som ställde in flyget. I de allra värsta fallen har resenärer tvingats vänta i upp till en vecka, rapporterar brittiska Independent.
CAA anser att ”inom rimlig tid” handlar om en ny resa samma dygn som den inställda flighten skulle ha avgått. Många passagerare som inte blir ombokade i tid köper inte sällan en egen biljett hos ett konkurrerande flyg och får sedan kämpa för att få tillbaka pengarna de lagt ut av bolaget som ställde in flighten.
– Vi förväntar oss att flygbolagen omedelbart strävar efter att göra nödvändiga justeringar, säger Paul Smith, gruppchef för CAA.
Han kräver att flygbolagen följer reglerna senast den 30 juni 2019.
Med hjälp av Flygkalkylatorn hos Konsument Europa Sverige kan du räkna ut vilken kompensation du har rätt till.
Rättigheter vid inställt flyg
Om ditt flyg ställs in har du rätt till något av följande tre alternativ:
- återbetalning för den del av biljetten som du inte har kunnat utnyttja
- ombokning av resan så att du kommer fram så fort som möjligt
- ombokning av resan till ett annat tillfälle som passar dig
- Flygbolaget ska alltid erbjuda dig valet mellan ombokning eller avbokning. Det gäller oavsett orsak till att flyget ställs in och oavsett när du fick informationen om att flyget var inställt.
- Om du väljer återbetalning är flygbolaget är skyldigt att betala ut dina biljettkostnader inom 7 dagar. Det ska ske kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check. Om du går med på det kan flygbolaget återbetala biljetten genom tillgodokvitton eller på annat sätt.
- När du drabbas av inställt flyg ska flygbolaget alltid informera dig om vilka rättigheter du har som flygpassagerare. Befinner du dig på flygplatsen ska flygbolaget dela ut den informationen skriftligt på plats.
- Om du befinner dig på flygplatsen när du får information om att ditt flyg ställts in ska flygbolaget se till att du gratis får ringa två samtal eller skicka två meddelanden. Flygbolaget ska även erbjuda dig gratis mat och dryck i förhållande till väntetiden.
- Om du befinner dig på flygplatsen eller på resmålet och blir ombokad så att ditt flyg går nästa dag ska flygbolaget stå för övernattning på hotell och transport till och från flygplatsen.
- Flygbolaget ska ge ersättning till passagerare som drabbas av inställt flyg. Det finns två typer av ersättning som du kan få, kompensation och skadestånd.
- När ditt flyg blir inställt har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:
- 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
- 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
- 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
Läs mer på konsumenteuropa.se
Här hittar du alla våra spännande