Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Reporter i sjödrama

Uppdaterad 2014-06-05 | Publicerad 2011-05-02

Häng med på Resas kryssningsreporter Johan Söderlunds kryssning i Italien

Resas kryssningsreporter Johan Söderlund testar kryssning i Italien på fartyget M/S Splendida.

Häng med!

Känslan är onekligen ganska mäktig - och oväntad!

Att skjuta ifrån gardinerna och bländas av en strålande soluppgång över havet, ackompanjerat av  vågsvall (och ett dovt brummande motorljud).

Mobillarmet, som jag glömt att stänga av, har som vanligt en måndag morgon ringt klockan 07.00.

I sömndrucket tillstånd har jag hasat mig upp och snoozat larmet.

Först efter några sekunder fattar jag att jag inte är hemma.

Det är min första morgon på en fyra dagars Medelhavskryss med jättefartyget MSC Splendida från Italienska Genua till Palma, Mallorca.

Utmaningar

I går klev jag på skutan efter en bökig resa via Nice i Frankrike. Därifrån går nämligen tåg och bussar till Genua, men jag hade missat att det var första maj och turlistorna just denna dag var ändrade. Med hyrbil i ilfart lyckades jag i alla fall komma till Genua i tid, en dryg timme före avgång.

Väl på plats väntar dagens andra utmaning - att ta sig från Genuas centrum till vattnet.

Bara ett par hundra meter bort, i stark kontrast till stadens risiga hus, tornar MSC gnistrande vita lyxkryssare upp sig, men att ta sig dit till fots (som turistbyrån rekommenderat) är en utmaning. Genua är en ful stad, fallfärdig, rostig, skitig och med ett nät av motorvägar, tågräls och halvt raserade viadukter som skär av centrum från hamnen.

(Senare får jag höra att Svenskar normalt startar sin MSC Splendida-kryssning i Barcelona, där fartyget var för ett par dagar sedan.)

Dramatik ombord

Tre kvart före avgång, vilket i kryssningssammanhang är i sista sekunden, är jag ombord, hittar min hyttdörr och börjat så smått att slappna av. Men då går larmet. Flera korta brölande ljudstötar ekar i korridoren.

Utrymmet fylls av barn och vuxna i orange flytvästar. Alla rör sig målmedvetet i samma riktning. Jag sveps med tills jag stoppas av en man i gul keps och väst.

– Du ska ha flytväst, säger han.

– Du måste gå tillbaka till din hytt och hämta din flytväst, upprepar han.

Några minuter senare sitter jag, iklädd min orange flytväst tillsammans med ett hundratal italienare, spanjorer, fransmän, engelsmän, holländare, tyskar och möjligen en och annan skandinaver, i ett av fartygets diskotek. Katastrofövningen är rutin och den är över på 20 minuter. Barnen blåser i flytvästarnas visselpipor och stämningen är uppslupen.

Jag lägger märke till att det inte finns en enda blåhårig tant bland de flytvästprydda. Det är många par och sällskap i 50+ åldern. En hel del barnfamiljer och förvånansvärt många tonåringar i gäng.

Testa Formel 1 ombord

MSC Splendida tar 3959 passagerare och är tillsammans med MSC Fantasia rederiets största.

Här finns sju restauranger, kasino, en mängd kaféer barer och pooler, ett stort gym med spa, bastu och relaxavdelning, lek, spel (bland annat minibowling och formel 1-simulator). Nästan varje dag lägger fartyget till vid en stad, Neapel, Palermo, Palma, Barcelona eller Marseille och det finns en uppsjö utflykter att välja bland.

Min kryssningsupplevelse är därför allt annat än avslappnande. Allt ska testas, synas i sömmarna, utvärderas och betygsättas.

Men jag behöver din hjälp. Vad vill du veta om Medelhavets lyxkryssare? Kanske huruvida man får ha egen sprit i hytten? (Svar: nej). Om det är städat och fräscht? (Svar: ja, extremt). Om det är det dyrt (svar: ja och nej) eller hur det funkar med dricks till städpersonal och servitörer? (Svar: vet ej, måste kolla upp saken).

Så kom igen - ställ dina frågor, klicka på länken här nedan!

Fakta: M/S Splendida

Längd: 333 meter

Maxhastighet: 23 knop

Antal passagerare: 3971 personer

Besättning: 1331 personer

Antal däck: 17

Hytter: 1637 (varav 1260 med balkong), och 90 sviter

Pooler: Tre utomhus och en inomhus

Följ ämnen i artikeln