Gucci utmanar Armani – i hotellbranschen
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-16
Modejättarna satsar på egna lyxiga boenden
Nu stormar modevärlden in i hotellbranschen.
Modehuset Gucci tänker öppna en kedja med lyxiga boutiquehotell.
– Inom 15 år skulle vi vilja ha 40 hotell, säger Lorenz Ziller, chef för den nya hotellsatsningen.
Moderivalen Giorgio Armani hann dock före Gucci.
I april öppnades Armani Hotel i Burj Khalifa, världens högsta byggnad, i Dubai.
Först i slutet av året slår så det första Gucci-hotellet upp portarna. Elisabetta Gucci Hotel ligger också i Dubai och är uppkallat efter den legendariske modedesignern Paolo Guccis dotter.
Försenad av krisen
Egentligen skulle hotellet ha invigts redan i fjol, men den globala finanskrisen kom emellan och försenade bygget.
Det nya boutiquehotellet kommer att ha 80 standardsviter, en kunglig svit samt tvåvåningssviter. Och på hotellets tak kommer ett verkligt dragplåster att finnas - en ovanligt läcker bar.
Vad kommer då de lyxiga rummen att kosta?
Jo, för de billigaste lite drygt 3000 kronor per natt och för de dyraste drygt 50000 kronor.
Allt i rummet är till salu
Dessutom får hotellgästerna möjlighet att köpa det de gillar i rummet – allt från möbler till handdukar till sängkläder.
Gucci-planerna är att driva 40 boutiquehotell inom före år 2025.
Och det är globalt tänk som dominerar. Afrika, fjärran östern, Sydamerika (Brasilien) och Ryssland infår i Gucci-satsningen.