Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

”Vårt hotellrum fanns inte”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-12

Felbokningen förstörde Fridas och Dans förlovningsresa

Förlovningsresan till Grekland blev ett fiasko för Dan Eriksson, 31, och Frida Wahlberg, 27.

Rummet de beställt fanns inte.

I stället erbjöds de att bo i ett rum som var så mögelskadat att Frida drabbades av allergibesvär.

För att vara helt säkra på att få en skön julivecka i Grekland bokade och betalade Luleåparet sin förlovningsresa hos Apollo redan i februari. Paret valde att boka rum på hotell Aria. De betalade extra för att vara helt säkra på att få balkong.

När paret kom till hotellet var det fullt. Det enda rum som fanns kvar var ett liten undangömt rum på bottenvåningen som saknade balkong. Frida som är allergisk mot mögel och dessutom astmatiker känner direkt om en lokal är mögelskadad.

Hon tvingades vända i dörren. Enligt paret stank det tydligt av mögel.

Lovade nytt rum

– När vi förklarade för Apollos platschef att det var omöjligt för Frida att vara i rummet lovade han fixa ett nytt rum, säger Dan Eriksson.

– Vi hade ju dessutom betalat för att få något betydligt bättre.

Men senare fick de veta att man inte hittat något nytt rum.

– Klockan var åtta på kvällen och vi hade ingenstans att sova.

På egen hand lyckades de till slut hitta ett ledigt rum på ett annat hotell. Kostnaden, 600 kronor per natt, fick de själva stå för.

När de kom hem reklamerade de resan och krävde ersättning för det nya rummet och sina utgifter. Men Apollo ville bara ge 1 000 kronor för att de inte fick en balkong som de betalat för.

”Får inte gå till så här”

– Bokar man en charterresa i tid ska det inte få gå till så här, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket.

– I och med att researrangören fick möjlighet att avhjälpa problemet, och inte gjorde det, har resenärerna rimligtvis i detta fall rätt att få ersättning för det nya boendet. De tusen kronor de erbjudits är ett riktigt skambud.

Enligt Apollo blev det fel när rummet bokades, vilket man beklagar.

– Det framgick inte att de skulle ha rum med balkong, säger Kajsa Moström, informationschef.

Ord står mot ord om skicket på rummet paret erbjöds.

– Enligt vår platschef och hotellet fanns inget mögel i rummet, säger Kajsa Moström.