Dyrt för SJ att inte passa tiden
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-25
En vecka med resegarantin: 683 vill ha sina pengar tillbaka
SJ:s nya restidsgaranti har nu funnits i en vecka.
Redan har 683 personer skickat in begäran om ersättning för att de drabbats av förseningar.
Hittills har 33 500 kronor betalats ut.
Den 15 januari började SJ:s nya restidsgaranti gälla: den som blir försenad kan få pengar tillbaka. Men bara om förseningen är SJ:s fel och kunde ha förhindrats.
- Ersättningsbara förseningar är sådana som beror på oss. Man får exempelvis inte ersättning vid strejk, säger Pernilla Melander, presschef på SJ.
- Men vi bedömer från fall till fall. Riktlinjen är att ha en generös inställning.
30 miljoner kronor räknar SJ med att garantin ska kosta under 2004, en beräkning som bygger på punktligheten för 2002.
"Vi blir bättre"
- Men redan förra året blev vi bättre, och förhoppningsvis ska vi drabbas av ännu färre förseningar i år.
Den som drabbas kan få en blankett av tågmästaren. Information om garantin finns även i broschyrer på tågen, i resebutikernaoch på SJ:s hemsida.
- Vi vill verkligen att folk ska nyttja den, säger Pernilla Melander. Vi har inte bett lokförarna ropa ut information, men personalen vet vad som gäller.
Varför skapade ni restidsgarantin?
- Våra kunder vill att tågen ska komma i tid och om de blir försenade vill de ha ersättning. Vi ser det som att vi investerar i ett ökat förtroende och att det på sikt leder till att fler väljer att åka tåg.
Varför kan man inte skicka sitt formulär med e-post?
- Eftersom man måste skicka med biljetten så måste man göra det brevvägen, säger Pernilla Melander.
Så gör du
Jens O Pettersson