Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Kortare väntetid för vårdklagomål i framtiden

Publicerad 2017-07-01

Sjukvård. Antalet ärenden som anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) ökar, och väntetiderna för de drabbade blir allt längre. Därför har det nu beslutats att kommunernas patientnämnd i stället ska hantera en stor del av ärendena, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Anna Hultin, verksamhetsutvecklare på Ivo, bekräftar att det kommer in allt fler klagomål till myndigheten.

– På senare tid har klagomålen ökat med ett par procent och nu senast under 2016 har de ökat med fem procent, säger hon.

För att klara ökningen kommer patientnämnderna, från och med den 1 januari 2018, att ta över ansvaret för att utreda klagomål på vård och omsorg från privatpersoner. Patientnämnderna är oberoende instanser som finns i varje kommun och landsting.

Ivo ska efter årsskiftet bara ansvara för allvarliga klagomål som lett till att patienten har fått en sjukdom, bestående skada, ökat vårdbehov eller avlidit.

TT