Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Genuspedagogik gör barn mera öppna

Publicerad 2017-05-29

Förskola. Pedagogik som strävar efter att inte bekräfta könsnormer gör barn mer öppna mot det andra könet. Det visar en internationell studie av barn på förskolor i Stockholm, där bland annat Uppsala universitet deltagit.

Forskarna pratade med 30 barn på två förskolor där pedagogiken särskilt inriktas på medvetenhet om könsnormer, och med 50 barn på andra förskolor i samma område. I den normmedvetna pedagogiken ingår bland annat att man använder pronomenet "hen".

Mindre könsstereotypa åsikter

Studien visade att barn på den normmedvetna förskolan var mer intresserade av att leka med barn av det andra könet och hade mindre könsstereotypa åsikter. Men de lade automatiskt märke till individers kön i samma utsträckning som de andra barnen.

– När man jämför med barn som är väldigt lika i alla andra avseenden än förskolans pedagogik kan man se mätbara skillnader, säger den brittiske forskaren Ben Kenward till TT.

Skillnaderna fanns kvar även när man sorterade bort barn vars föräldrar valt den normmedvetna förskolan just på grund av genuspedagogiken.

Finns könsskillnader

Men Ben Kenward berättar också att det i material finns könsskillnader som pekar mot att flickor är mer benägna än pojkar i förskolor med normmedvetna pedagogiken att ändå visa könsstereotypa åsikter.

– Vi kan se det, men kan inte med så få intervjuer riktigt säga hur stor skillnaden är, säger Ben Kenward.

Undersökningen har gjorts bland barn på Egalia och Nicolaigårdens förskolor i Stockholm, skolor som drivs med en normmedveten pedagogik.

– Jag hade trott att utslaget skulle bli starkare och tydligare. Kanske skulle det bli tydligare utslag om man mätte i dag, säger förskolechef Lotta Rajalin.

TT