Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Milstolpe för tågtrafiken - Citybanan invigd

Publicerad 2017-07-09

Trafik. Det är dags att säga adjö till en av svensk tågtrafiks värsta flaskhalsar.

Sedan 1871 har tågen fått samsas på två ynka spår på getingmidjan söder om Stockholms Centralstation.

Nu är Citybanan invigd efter nästan nio års arbete, och i ett slag är kapaciteten fördubblad.

Det har krävts 10 000 sprängningar, en sänktunnel i Riddarfjärden och bortschaktande av fyra miljoner ton berg. Men nu är Citybanan färdig och från och med måndag går pendeltågen i den nya tunneln under Stockholm.

– Äntligen är vi klara, vi vet vilken nytta det kommer att göra. Det känns bra att kunna lämna över till resenärerna, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Påverkar landets tågtrafik

Det är främst pendlare i Stockholm som kommer att utnyttja de två nya pendeltågsstationerna och färdas i Citybanan.

– Stationerna är vrålsnygga. Inte bara blir trafiken bättre. Det blir också väldigt mycket trevligare att vänta på tågen, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S), som var med under söndagens invigning.

Men hon betonar att Citybanan är en angelägenhet för hela Sveriges tågtrafik, när pendeltågstrafiken försvinner från getingmidjan och Stockholm central.

– Alla andra tågresenärer i Sverige kommer att få väldigt stor nytta av det här med minskad risk för störningar, ökad punktlighet och helt enkelt bättre möjlighet för fler att åka tåg och köra saker med tåg. Så det här är en väldigt bra dag på jobbet, säger Johansson.

Visst vemod

För Kjell-Åke Averstad är det visst vemod att splittras från kollegorna han arbetat med under alla år. Under arbetet med Citybanan förolyckades också fem personer.

– Det är något som verkligen tagit hårt på alla. Det är klart att man tänker särskilt på dem en sådan här dag, säger Averstad.

Samtidigt har tunnelarbetarna också fått hjälpa till. Under vinterns snökaos - då trafiken stod stilla på ytan - fick de lotsa en ambulans mellan Södersjukhuset och Karolinska genom tunnlarna.

– Vi fick höra att det räddat livet på den patienten, säger han.

Den så kallade getingmidjan som går mellan Riddarholmen och Gamla Stan är från 1871. Citybanan är byggd för att hålla lika länge.

– Men man hoppas verkligen att utvecklingen kan gå snabbare framöver, för behoven kommer att stiga, säger Averstad och fortsätter:

– Men Citybanan är byggd för att hålla över hundra år.

TT