Infekterad mjölkstrid vid slutmålet
Uppdaterad 2019-09-18 | Publicerad 2015-10-07
Livsmedel. Misskreditering av mjölk eller inte, det är frågan. Målet i Marknadsdomstolen mellan Svensk Mjölk och Oatly närmar sig sitt slut - och i en annonskampanj trappar Oatly upp striden.
Havredryckstillverkaren Oatly använder sig av formuleringarna "No milk. No soy. No badness" och "It's like milk, but made for humans" i sin marknadsföring. Därför har branschorganisationen Svensk Mjölk stämt Oatly vid Marknadsdomstolen, och på onsdagen började huvudförhandlingen.
– De påståenden som Oatly gör om mjölk anser vi är misskrediterande. Man vilseleder folk, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk, som sköter den operativa verksamheten åt Svensk Mjölk, till TT.
I drygt ett år har processen pågått i Marknadsdomstolen, och inlagor på sammanlagt hundratals sidor text har utväxlats mellan parterna. Från Oatlys sida bestrider man att företaget skulle ha gjort något fel.
– Vi tycker att vi håller oss inom ramen för hur man kan uttrycka sig när man marknadsför produkter, säger Catharina Henriksson, presschef för Oatly, till TT.
Vill stoppa reklam
Samtidigt som huvudförhandlingen i Marknadsdomstolen inleddes skruvade Oatly upp striden ytterligare ett snäpp genom en stor annonskampanj. På ett helt uppslag i onsdagens utgåva av Dagens Nyheter tog man domstolsförhandlingen som utgångspunkt för att torgföra sin åsikt att havdredryck är mer hälsosam än mjölk. Dessutom ifrågasätter Oatly i annonsen trovärdigheten hos den professor i näringslära som Svensk Mjölk använder som bevisning i målet och som kommer att höras som sakkunnig i huvudförhandlingen.
Svensk Mjölk kräver att Oatly stoppar sin pågående reklamkampanj där mjölk framställs som ett tvivelaktigt livsmedel. Samtidigt vill man att domstolen dömer ut ett vite på mellan 2 och 14 miljoner kronor, som Oatly ska betala om företaget inte slutar med sina påståenden om mjölk.
Mjölk och hälsa
Till huvudförhandlingen har Svensk Mjölk kallat en sakkunnig, professor Arne Astrup från Danmark. Han är en internationellt erkänd nutritionsforskare och specialist när det gäller livsmedel och hälsa, säger Jonas Carlberg.
– Det är för att domstolen ska få en ordentlig redogörelse av kopplingen mellan mjölk och hälsa, säger han.
Oatly räds dock inte detta, utan menar att man har vetenskapligt stöd för att havrebaserade drycker är hälsosammare än mjölk.
– Den forskning som finns pekar åt ett håll som inte alls gynnar mjölkindustrins intressen, säger Catharina Henriksson.
Huvudförhandlingen i Marknadsdomstolen i målet mellan Svensk Mjölk och Oatly beräknas avslutas på torsdagen.
TT