BMW och Husqvarna gör ny cykel ihop
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-16
Teamen ska utveckla en ny endurohoj tillsammans
BMW och Husqvarna slår ihop sina team i enduro-VM.
– Vden här sammanslagningen är en ideal plattform för att testa hur en autentisk Husqvarna med BMW:s G450X-köregenskaper står sig på tävlingsbanan, säger Berthold Hauser, chef för BMW Motorrad Motorsport i ett pressmeddelande.
Det är ett par år sedan BMW köpte upp Husqvarna och fram till denna säsong har man tävlat med två team i enduro-VM. Men nu väljer BMW-stallet att byta namn och lansera det gemensamma namnet BMW Husqvarna Motorsport.
Rainer Thoma, president och vd för Husqvarna Motorcycles beskriver tankarna bakom sammanslagningen.
Utnyttjar expertisen
– För att skapa en hållbar ekonomi och sportsliga framgångar är det livsviktigt att utnyttja alla synergieffekter vi har. På det här sättet kan vi utnyttja den enorma expertis de båda märkena har, förklarar han i ett uttalande.
BMW Husqvarna Motorsport kommer att tävla med G450X-cykeln i E2-klassen i enduro-VM, medan Husqvarna CH Racing kommer att fortsätta tävla med sina cyklar i E1- och E3-klasserna. Supermoto- och motocrossteamen som kör husqvarnahojar kommer också i fortsättningen att existera under Husqvarnas flagg, förändringen rör bara endurostallet. Parallellt med detta kommer ingenjörerna hos Husqvarna arbeta med BMW:s specialister för att utveckla en ny endurocykel som är baserad på Husqvarnas ram och chassi tilsammans med BMW:s 450-kubiks fyrtaktsmotor. Beroende på hur snabbt utvecklingen går planerar teamet att tävla med cykeln i enduro-VM.
– Vår andraplats i VM i fjol och segern i Red Bull Romaniacs visar att det finns potential i G450X-konceptet och den här sammanslagningen är en ideal plattform för att testa hur en autentisk Husqvarna med BMW:s G450X-köregenskaper står sig på tävlingsbanan, säger Berhold Hauser, chef för BMW Motorrad Motorsport.
Vill ta det bästa från båda märkena
Det är ingen hemlighet att det forna BMW-teamet redan förra året experimenterat mycket med ramens utformning eftersom den innovativa design som cykeln hade när den lanserades inte riktigt har fungerat i tävlingssammanhang. Exempelvis bröt David Knight sitt kontrakt med stallet mitt i fjolårssäsongen eftersom han tyckte att cykeln inte presterade tillräckligt bra. Att BMW nu väljer att utnyttja Husqvarnas kunnande för att förbättra cykeln, är därför knappast en överraskning. Det återstår bara att se om den framtida hybriden kommer att bli ett vinnarvapen för BMW Husqvarna Motorsport.