En superliga i kris
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-14
Publiken sviker även NFL – men underhållningen håller högsta världsklass
Det skrivs spelarkontrakt för miljarder, sportkanalerna krigar vilt månader innan avspark – och spelarna själva twittrar gigabyte efter gigabyte.
Men inte ens idrottsvärldens starkaste varumärke är immunt mot hårda ekonomiska tider.
Det var det brittiska magasinet Sportspro som nyligen rankade idrottens främsta varumärken, och NFL toppade listan med ett värde uppskattat till 4,5 miljarder dollar.
Det är inte överraskande.
Amerikansk fotboll är omåttligt populärt i hemlandet och det är lätt att förstå varför. Farten, känslorna, våldsamheten (ja), spänningen, och den absoluta nödvändigheten av lagspel och samarbete – i ett land där stjärnorna tenderar att bli större än laget.
Det är därför collegeidrotten är så populär – den upplevs som mer ren och genuin än proffslagen med alla uppblåsta egon.
Varje omgång är något alldeles extra
Men även NFL står sig stark. När de andra proffsligorna matar på med mängder av urvattnade grundseriematcher har den amerikanska fotbollen bara 16 omgångar. Här vilas inga stjärnor. Det är maximal urladdning varje söndag, för ingen vill leva med minnet av en onödig förlust mot en sämre motståndare. Vill du ha en bra chans att nå slutspel måste du vinna tio, kanske elva av de där 16 matcherna.
Därför blir varje omgång någonting alldeles extra, och när opening weekend äntligen kommer så är USA fyllt till bristningsgränsen av hajp och försnack.
Sju månaders försäsong har den effekten.
Jag förstår fansen
Men inte ens Nordamerikas förmodligen starkaste proffsliga är utan bekymmer. Flera av lagen har svårt att fylla sina arenor och om man inte når en viss kvot så stoppar NFL tv-sändningarna i lokalområdet. Det kan vara förödande för lag som redan jobbar på tuffa marknader. Dessa så kallade blackouts är en stor snackis i USA just nu, och tippade bottenlag som Detroit Lions och Tampa Bay Buccaneers spås få svårt att sälja ut sina hemmamatcher.
Jag förstår fansen. Att inte se matcherna på plats är logiskt – speciellt i tuffa ekonomiska tider. Team Marketing Report skriver att snittpriset på en biljett i NFL:s grundserie är 75 dollar, motsvarande cirka 520 kronor, och då handlar det ofta om rätt dåliga sittplatser.
Att jämföra med komforten hemma i tv-soffan, framför en stor HD-skärm där en varmkorv inte kostar 40 kronor. Du ser bättre, sparar multum och slipper svära över trafiken – sånt gillar amerikanerna.
Och underhållningen håller ju fortfarande absolut världsklass.