Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Lundh rasar mot fejkade artiklarna

Publicerad 2024-07-12

Bluffartiklar om Olof Lundh, 57, sprids på sociala medier.

Nu rasar TV4-profilen.

– Jag kan inte förstå hur Meta accepterar det här, säger han till TV4.

Här är helgens sporthöjdare 12-14 juliHär är helgens sporthöjdare 12-14 juli

Fejkade nyhetsartiklar där Olof Lundh påstås ha gripits för att ha skadat Sveriges ekonomi har spridits på Facebook de senaste dagarna.

Artiklarna bygger på en påhittad intervju från Nyhetsmorgon där Lundh och programledaren Maria Forsblom startar ett investeringskonto i direktsändning.

Men trots att det är uppenbart fejk, sprids artiklarna på annonsplatser köpta av Meta, som äger Facebook.

”Skiter i problemet”

Nu rasar Lundh.

– Meta skiter i problemet och fortsätter tjäna pengar på det. Jag tycker det är trams, ärligt talat. Ingen kan på allvar gå på det där, säger Lundh, som just nu bevakar fotbolls-EM på plats i Tyskland.

Även Fredrick Malmberg, tillförordnad ansvarig utgivare för Nyhetsmorgon, är förbannad.

– Jag tycker det är fruktansvärt att våra seriösa och duktiga medarbetare utnyttjas på det här sättet. Vi ser en ökad trend av det här, säger han.

Har ökat

It-säkerhetsspecialisten Karl Emil Nikka säger att fenomenet med bluffartiklar har ökat markant på senare tid och att det förmodligen bara är påtryckningar från Meta som kan stoppa trenden.

– Ingen hade tolererat att det sattes upp bluffannonser på tunnelbanan. Det är helt orimligt att världen accepterar det här, säger han.

Olof Lundh.

Följ ämnen i artikeln