Skrällen – elbilar tävlar i VM i rallycross
Publicerad 2018-06-08
Glöm dånande motorer i Höljes. År 2020 blir VM i rallycross elektriskt.
– Det är rätt steg, säger världsmästaren Johan Kristoffersson.
– Bilarna får blir större effekt och det ger intressantare racing.
Inför helgens VM-deltävling i norska Hell har FIA:s världsråd bestämt att mästerskapet blir helt elektriskt från och med 2020. En motor på framaxeln och en på bakaxeln kommer att generera i 500 kilowatt.
Men det magiska ljudet i samband med starten kommer naturligtvis att försvinna.
– Starten kan kanske bli lite trist, men resten blir betydligt häftigare, säger Kenneth Hansen, som själv vunnit flera EM-titlar och nu är teamchef.
– Bilarna blir snabbare, vi har många riktigt duktiga förare och fajterna kommer att finnas där. Vi har korta lopp och får mer effekt, bilarna är lika tunga och får fler hästkrafter. Det är ypperligt. Rallycross är perfekt för elbilar, det kommer att göra sporten mer attraktiv.
RallyX med elbil - VM i rallycross blir elektriskt
Även VM-ledaren Johan Kristoffersson är positiv till förändringen.
– Jag tror att vi blir mer attraktiva för familjer, vi får en bredare publik, kan ha andra event intill tävlingen och kanske även köra inne i vissa städer, säger han.
–Jag vill bygga min plattform inom rallycrossen och är övertygad om att detta är rätt.
Från och med 2020 blir det också enhetschassin och batterier från Williams. Däremot görs inga förändringar i tävlingsformatet och tävlingskalendern ska omfatta mellan 12 och 14 deltävlingar varje år.
VM i rallycross 2018 - guide med alla datum, tävlingar och banor