Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Andersson: Hamilton kommer aldrig bli tidernas störste

Lewis Hamilton är världsmästare för sjätte gången.

Han har snart nått större framgångar än Michael Schumacher – men kan han bli tidernas största F1-förare?

Nej.

Oavsett hur mycket han vinner lär han aldrig att nå den statusen.

Det är enkelt att göra jämförelsen mellan Michael Schumacher och det Ferrari som dominerade F1-sporten under inledningen av 2000-talet och det Mercedes som har skördat ännu större framgångar under de senaste sex åren. Båda två har varit otroligt framgångsrika och har gjort väldigt imponerade resultat. Mellan 2000 och 2004 vann Schumacher och Ferrari båda VM-titlarna under fem säsonger. Sedan 2014 har Mercedes vunnit samtliga VM-titlar och Hamilton har tagit fem VM-titlar på sex år.

Ändå får Schumacher fortfarande så otroligt mycket mer kärlek än vad Hamilton får och den skillnaden ligger egentligen inte hos föraren utan hos det team som skapat förutsättningarna för honom.

Ferrari är det enda team som funnits med i sporten sedan starten 1950 och har en unik status, i mästerskapet, hos samtliga förare och hos publiken över hela världen. Det finns en kärlek till Ferrari som följer med modersmjölken och som pumpar i blodet hos generationer av racingfans. Det räcker med att uppleva F1 på Monza för att förstå varför varje racerförare drömmer att en gång köra den röda racerbilen och om att vinna VM-titeln tillsammans med teamet som bär en så viktig del av sporten historia.

Michael Schumacher

Blev utesluten 1997

När Ferrari värvade den dubble världsmästaren Michael Schumacher till säsongen 1996 gjorde stallet en målmedveten satsning för att ta tillbaka den VM-titel man inte vunnit sedan 1979 då Jody Scheckter vann mästerskapet knappt före kollegan Gilles Villeneuve. Ferraris rådgivare och tidigare världsmästare Niki Lauda tryckte på för att teamet skulle skriva kontrakt med Schumacher, men de första säsongerna kändes värvningen allt annat än lyckad. 1996 vann Schumi bara tre segrar, 1997 blev han utesluten ur VM och de två följande åren var Mika Häkkinen och McLaren bäst.

Ur alla dessa motgångar och förluster formade Rory Byrne, Ross Brawn, Jean Todt och Michael Schumacher ett vinnande lag. Ett team som lyfte Ferrari till tio VM-titlar och tog sporten till en helt ny era, bort från den tid då F1-hjältar valde fester och stjärnstatus före träning och familj. Ferrari skapade ett lag som sporten aldrig tidigare hade skådat. Det var en kombination av individer som alla strävade efter samma mål och som nyttjade varje minut för att nå det. Ett välfungerande samarbetet med däcktillverkaren Bridgestone gav Ferrari unika möjligheter att utveckla bilen under säsongen. Ingen förare har tidigare tillbringat så många timmar på en testbana som Michael Schumacher gjorde på Ferraris egen racerbana Fiorano och ingen förare kommer någonsin kunna göra det i framtiden heller efter som dagens reglemente inte tillåter den typen av tester.

Det var ett Ferrari och en Schumacher som sina metoder till trots möttes av så väl respekt och som kärlek av både motståndare och fans.

Kommer aldrig få samma erkännande

Mercedes däremot bär en helt annan historia som är minst lika imponerande, men som aldrig kommer att få samma erkännande. Efter att ha varit motorleverantör för McLaren under många år beslutade sig Daimler för att komma tillbaka till F1 år 2010. Då köpte man ett vinnande team av Ross Brawn som övertalade sin gamle parhäst Michael Schumacher till en comeback. Den flerfaldige mästaren fick uppgiften att skapa en vinnande struktur och två år senare värvade stallet Niki Lauda som styrelseordförande . Det tyska fabriksteamet bestämde sig för att satsa allt på för att vara som bäst när de nya motorreglerna infördes 2014. Lauda fick samma uppgift som han hade haft hos Ferrari, han skulle hitta en vinnande förare.

Den här gången föll valet på Lewis Hamilton, som vunnit en VM-titel med McLaren men inte längre trivdes i teamet.

Britten som älskar livet i ramljuset fick 2013 uppgiften att ersätta Michael Schumacher. Han kom till ett team som hittat rätt i det nya reglementet, byggt ett vinnande koncept och som skaffat sig en så stor fördel att det vann samtliga lopp utom tre 2014. Följande år var resultatet det samma och så har det fortsatt. Inget stall har kunnat hota Mercedes de senaste sex åren. Teamet som officiellt har en budget på 3,5 miljarder kronor lägger ner mer pengar än något annat team och vinner således också allt.

Vunnit mer än hälften av loppen sedan 2014

De enda förarna som har varit i närheten av Hamilton i mästerskapssammandraget är hans egna kollegor och bortsett från 2016 har han dominerat dem varje år.
Lewis Hamilton har vunnit mer än hälften av alla lopp han har kört sedan 2014 och han visar mer än gärna upp sina diamanter, tatueringar, klädkollektioner och glamorösa liv på sociala medier. Han har under sina 13 år i Formel 1 har tagit över som sportens enda riktiga megakändis.

Men oavsett hur framgångsrika han och Mercedes är så når de inte den status som Michael Schumacher och Ferrari fortfarande har. Schumacher körde för ett team som är en stor del av F1:s historia och som har passionen för racingen.

Hamilton däremot kör för ett team som är med i F1 av en enda anledning.

För att vinna.

Det lyckas de med om och om igen – men det är inte så som hjältar skapas.


Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se