Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Prissumman måste höjas

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-14

SAS Masters har fått drömdatum – nu måste tävlingen locka stjärnor

ARLANDASTAD. Nästa år har SAS Masters den attraktiva platsen efter The Open.

Men tävlingen måste snabbt visa att man lyckas höja prissumman – annars kan man snabbt förlora drömdatumet.

– Nu gäller det att kavla upp ärmarna, säger Masters vd, Fredrik Nilsmark.

Fredrik Nilsmark.

Som det varit de senaste åren har tävlingen haft en hopplös uppgift att få ett slagkraftigt startfält.

Få spelare kan ens tänka sig att åka direkt från PGA-mästerskapet för att sedan direkt ta flyget tillbaks till USA för Fedex-slutspelet.

I och med det nya datumet veckan efter The Open öppnar sig stora möjligheter att få hit stjärnor från och med nästa år.

”Ingen lätt uppgift”

Men det är inte gratis. SAS Masters måste höja prissumman och övertyga Europatourens ledning om att satsningen inte bara är vackra ord.

– Det handlar om att prestera och att få fram pengar helt enkelt, säger Nilsmark.

Samarbetet med Björn Örås och Bro Hof har redan inletts och från och med 2010 spelas tävlingen på Bro Hofs Stadium Course.

Målsättningen är att bli en av Europatourens två, tre största tävlingar efter The Open. Det innebär bland annat en total prissumma på åtminstone fyra miljoner euro.

– Det är ingen lätt uppgift men vår uppfattning är att det är realistiskt och fullt genomförbart, säger Nilsmark.

Spännande startfält

I år har tävlingen skapat ett intressant och på förhand jämnt startfält.

Delvis med hjälp av Ryder Cup-drömmande mellanskiktsspelare som med en vass avslutning på säsongen hoppas kunna spela sig in i laget. Delvis tack vare ett bra arrangemang i fjol och uppoffrande arbete för att få spelarna att trivas.

– Vi ser det som ett bevis på att vår satsning i fjol

ändå var ganska lyckad.

Men datumet efter The Open är inget fundament och det finns inga garantier bortom nästa år. Det gäller att övertyga europatouren om sin storhet och att visa att man har en produkt som är värd sin plats.

Följ ämnen i artikeln