MARDRÖMSKURVAN
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-06
Turkiets Grand Prix avgörs i en kurva
260 kilometer i timmen. Upp till 5G under sju sekunder. 58 gånger. Kurva åtta på Istanbul Park Circuit pressar förarna till bristningsgränsen - och avgör Turkiets Grand Prix.
– Om du lyckas lämnar du kurvan med ett stort leende, säger Jenson Button.
Titta på förarnas snack inför Turkiets GP och ni förstår. Alla laddar för en kurva. Alla kommer att lägga mycket tid på att hitta de perfekta inställningarna. Alla måste förbereda sina kroppar för extrema påfrestningar.
– Kurva åtta blir väldigt spännande, säger Kimi Räikkönen.
– En fantastisk kurva, säger Felipe Massa.
– Det är nog den längsta kurva jag någonsin kört, säger Jenson Button.
– En av de mest spännande på hela säsongen, säger Fernando Alonso.
– I Turkiet handlar allt om kurva åtta, säger Heikki Kovalainen.
”Stort leende om du lyckas”
Turkiets Grand Prix avgörs i en kurva. Den består av tre svängar i en. Den tas i över 260 kilometer i timmen och utsätter förarna för enorma G-krafter. Under sju sekunder upp till 5G. De högsta på hela säsongen.
– Det är mycket påfrestningar på nacken, säger Jenon Button.
– Man måste vara så smidig som möjligt genom de tre brytpunkterna och om du lyckas är det en av de kurvor som du lämnar med ett stort leende eftersom du tjänat mycket tid.
I kurvan pressas förarna hårdare är någon annanstans. Men också bilen utsätts för extra prov. Brawn GP och Red Bull har ett övertag med sina paket för downforce. Men Ferrari har närmat sig och har dessutom tre raka segrar i Istanbul.
En av säsongens höjdpunkter
Under helgen får stallen välja mellan däcken hard och soft. Däcken pressas hårt över hela banan. Extremt hårt i kurva åtta. Bridgestonechefen Hirohide Hamashima slår fast att bytet till slicksdäck gynnar förarna i kurvan. Dessusom, säger Hamashima, har däcken utvecklats efter att företaget varje år fått in mer data från tävlingarna i Turkiet.
– Men vi är alltid vaksamma eftersom den här kurvan ger de högsta G-krafterna vi ser på hela säsongen.
Under loppet på söndag ska kurvan köras igenom 58 gånger. Och trots att banan pressar förarna till bristningsgränsen är detta en av säsongens absoluta höjdpunkter för dem.
– Det är en av de bästa moderna banorna vi kör på och jag har imponerats väldigt sedan vi började köra här 2005, säger Rubens Barrichello.
– Anläggningen är fantastisk men viktigast av allt för oss förare är att banan skapar riktigt bra lopp.
– Höjdpunkten är kurva åtta.