Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Leopold

Här är världens tuffaste utmaningar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-14

Sportbladet rankar topp fem

Lera och gyttja är vanligt för deltagarna under Novemberkåsan.

I dag avgörs Novemberkåsan. Den anses vara en av världens tuffaste motortävlingar. Men det finns ett antal till.

Sportbladet har plockat fram de fem tuffaste motorutmaningarna. Här är det – helt utan inbördes rankning.

Novemberkåsan

Kallas för världens tuffaste endurotävling, och den har körts varje år sedan 1915 med undantag för andra världskriget och omläggningen till högertrafik.

Två tredjedelar av loppet körs i mörker och årets bana är 104 km lång, det är fyra specialsträckor och ett specialprov. Lägg där till att väderförhållandena kan vara fruktansvärda. Är det blött kan det hända att bara tio av 150 tävlande tar sig i mål.

– Kroppen skriker, magen tar fruktansvärt mycket stryk och man mår riktigt illa, säger Thomas Berglund som kört flera extrema MC-tävlingar.

VM-trean Joachim Ljunggren som vunnit tävlingen tycker det är en tuff psykisk utmaning.

– Man får inte tänka en enda negativ tanke, då är det kört. Den sista delen har man kramp överallt i armar, ben, ryggen och händerna.

Dakarrallyt

I bil eller på MC. Tävlingen anses vara världens tuffaste rally. Tidigare har det avgjorts i Afrika, men förra året flyttade den till Sydamerika och där avgörs den även nästa år.

Tävlingen är mentalt krävande, man sover ute men inte mer än 2-3 timmar per natt i 30 dagar, det är dåligt med mat och förarna måste slå ihjäl tristessen. De sista etapperna är kroppen helt slut och flera av MC-förarna har skakningar i händerna i flera månader efter målgång.

Red Bull Romaniacs

Den fyra dagar långa tävlingen i de transylvanska alperna kallas också den för världens tuffaste.

– Man måste nästan vara en trialåkare av världsklass, säger Thomas Berglund som körde tävlingen.

– Vissa partier var tuffare än Novemberkåsan, absolut.

Le Mans

24-timmarsloppet i Frankrike är en klassiker som körts sedan 1923. Förarna kör i ett lag och bilarna kan nå hastigheter på 420 km/timmen.

– Det är en riktig utmaning, adrenalinet är på topp hela tiden och när tävlingen är över är man helt utmattad i flera dagar, säger Eje Elgh som kört loppet 12 gånger.

– När jag började köra det i början av 1980-talet var det betydligt farligare än det är i dag. När man var på väg hem så tänkte man ”Jag överlevde den här gången också”.

Dansken Tom Kristensen har vunnit tävlingen åtta gånger.

Indy 500

Tävlingen på Indianapolis Motor Speedway har körts sedan 1911, med uppehåll under världskrigen, och känns som ovalbanornas urmoder. Den avgörs under tre veckor, även om själva finalen är ett lopp som körs i 200 varv. Hastigheterna är enorma och bilarna ligger väldigt nära varandra. Smäller det är det ingen liten krasch, då är det en explosion. Totalt har 14 förare omkommit under loppet, den senaste var Swede Savage 1973, men 1987 omkom en åskådare sedan Tony Bettenhausen förlorat ett däck som flög upp på läktaren.

Den ende svensk som vunnit loppet är Kenny Bräck, 1999.

Följ ämnen i artikeln