Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Racingpanelen: ”Känner oro för hur han kommer påverkas”

Anna Andersson och Janne Blomqvist om veckans motorsnackisar

Publicerad 2019-08-23

Säsongen i IndyCar lider mot sitt slut.

Men vad händer framöver?

Våra experter Anna Andersson och Janne Blomqvist tippar säsongsavslutningen, ger sin syn på Marcus Ericssons framtid och diskuterar om Felix Rosenqvist påverkats av förra veckans krasch.

Hur påverkas Rosenqvist av den otäcka kraschen?Hur påverkas Rosenqvist av den otäcka kraschen?

McLaren kliver in i Marcus Ericssons team Schmidt Peterson Motorsport. Vad betyder det? För teamet och för Ericssons framtid?

Anna Andersson: För IndyCar som mästerskap tror jag att det kan bli enormt viktigt på längre sikt, McLaren går först in som sponsor och teknisk partner och på kortare sikt tror jag inte det får några större konsekvenser mer än att James Hinchcliffe behöver leta efter en annan styrning. Han är starkt förknippad med Honda i Kanada, Honda och McLaren har som vi alla vet inget bra förhållande utan Chevrolet kommer in som motorparter redan till nästa år. För Marcus Ericsson, vars kontrakt går ut, handlar det mycket om ifall han får stanna kvar, vad han själv vill och vilka planer han har för framtiden. Personligen tror jag inte att det är speciellt bra att sitta kvar i ett team där en ny partner arbetar för att ta över ägandet och det är lite tveksamt om man fokuserar på den racingen som sker under säsongen eller på framtiden. Marcus måste se över sitt eget hus, bestämma sig för vilka alternativ han har och var han vill tävla nästa säsong. Därefter kan han ta nästa beslut. Felix Rosenqvist är i en helt annan sist eftersom han redan har ett kontrakt för 2020.

Rosenqvists otäcka kollision i 340 km/hRosenqvists otäcka kollision i 340 km/h

Janne Blomqvist: Att McLaren kliver in i Indycar, till att börja med som sponsor och teknisk partner till SPM, kan betyda rätt mycket på lite längre sikt dock inte så väldigt mycket i det kortare perspektivet. Nästa år kommer teamet att fortsatt skötas av SPM som det ser ut idag om än med vissa justeringar på personalsidan vilket även kan gälla förarna. James Hinchcliffe har kontrakt med teamet men kör troligen inte 2020 för McLaren SPM då McLarens intåg gör att SPM måste byta motorleverantör till Chevrolet och då ”Hinch” är starkt förknippad med Honda och främst Honda Kanada så tror jag inte på någon fortsättning för honom i SPM (oavsett vad han sagt själv på sina egna sociala medier). För Marcus Ericsson blir det nu också lite komplicerat när kontraktet går ut efter denna säsong. Får han stanna kvar, vill han stanna kvar och om inte, vilka är alternativen? Jag tror personligen att Ericsson kommer flytta på sig. Jag tror inte det är någon bra ide att köra vidare för McLaren SPM som jag tror har mycket att reda ut inför framtiden och kommer därmed att tappa en del fokus på det som sker på banan nästa säsong. Vi hör redan om nyckelpersoner som lämnat teamet och jag tror det är en omstrukturering på gång vilket leder oss in på vad McLarens intåg betyder på längre sikt. Jag är rätt övertygad om att partnerskapet med Ric Peterson och Sam Schmidt är början på ett helt övertagande där McLaren så småningom köper ut de nuvarande ägarna och tar över hela operationen själva. Det kanske tar två-tre säsonger innan man är redo men att McLaren för att stanna står utom allt tvivel för mig.

Marcus Ericsson.

Josef Newgarden leder IndyCar när tre deltävlingar återstår, 35 poäng före Alexander Rossi. Vad är ditt tips inför avgörandet?

Anna Andersson: Bäst form har den regerande mästaren Scott Dixon som varit har tre andraplatser och en seger på de fyra senaste loppen, men frågan är om han hinner i kapp? Jag tror inte det. Jag tror att Josef Newgarden som varit otroligt stabil i år håller undan. Han kör för titeln med allt vad det innebär. Det är tre lopp kvar och skiljer 52 poäng mellan ledaren och Dixon som fortfarande är fyra, men å andra sidan är det någon som ska klara det är det en femfaldige mästaren Dixon.

Josef Newgarden leder IndyCar med tre deltävlingar kvar.

Janne Blomqvist: Jag tror Josef Newgarden håller undan, han har varit jämnast över hela säsongen och haft den högsta lägsta nivån i år. Visst har Rossi, Pagenaud och regerade mästaren Scott Dixon chansen men då måste Newgarden tappa mycket poäng i något av de tre avslutande racen för året för att de ska kunna gå ikapp. Den som ser starkast ut bakom Newgarden just nu är utan tvivel Scott Dixon med en fantastisk trend där han radat upp tre andraplatser och en seger de fyra senaste deltävlingarna.