Nya skyddet i IndyCar ska rädda liv
Publicerad 2020-02-21
IndyCar ändrar utseende 2020.
Bilen förses med en aeroscreen för säkerhetens skull.
– Om det räddare någons liv är det absolut värt det, säger Felix Rosenqvist.
Redan för två år sedan, 2018, införde F1 ett nytt cockpitskydd, det kallas för halo och var oerhört kritiserat i början. Men efter bara ett par månader senare skyddade det Charles Leclerc, då i Alfa Romeo, i samband med en startkollision på Spa-Francorchamps. Under säsongen vande sig både förare och fans vid det nya utseendet och kritiken upphörde.
Inför årets säsong följer IndyCar i samma spår. Den amerikanska formelbilsserien väljer dock en aeroscreen, som Red Bull Advanced Technologies har utvecklat. Det är en båge som liknar halo, men även en slags vindruta som skyddar föraren från kringflygande föremål.
– När vi började köra med halo så var det något jag tänkte på under de första varven, sedan noterade jag det inte, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.
– Den aeroscreen som vi använder i IndyCar är ytterligare ett steg mot säkrare racing eftersom risken att förare träffas av mindre föremål minskar. Jag tycker att det är helt rätt och det är häftigt att IndyCar går i bräschen när det gäller säkerhetsfrågor.
Aeroscreen - nytt skydd i IndyCar 2020
Han är den enda racerföraren i världen som har kört med både halo och aeroscreen och efter de första testera ser han bara fördelar med det nya skyddet.
– Det kändes bra, men helt klart annorlunda. Man sitter mer i en cockpit och det ger en mer instängd känsla, speciellt när man sitter still i depån, säger Marcus Ericsson.
– Utmaningen är att köra i regn, men de team som har testat på blöt bana säger att dropparna flöt bort bättre från rutan än från visiret. Kanske behöver vi göra något extra depåstopp för att rycka bort ett lager av den film som ligger på skärmen, men det öppnar för spännande strategier.
Både IndyCar och Formel 1 har drabbats av allvarliga olyckor med dödlig utgång under de senaste tio åren och säkerheten är ett ämne som ständigt diskuteras. Även förarna anser att det är viktigt att förbättra säkerheten och ingen av svenskarna bryr sig speciellt mycket om den förändrade optiken.
– I och med att den är så tung att den påverkar vikten på bilen och det märks tydligt mellan kurva tre och åtta på COTA där det svänger vänster, höger vänster. Vilket gör att det är mycket extra vikt att bära runt på, men jag är ändå positiv, förklarar Felix Rosenqvist efter sitt första test.
– För fem år sedan hade jag kanske varit motståndare, då var det viktigt att det skulle se snyggt ut, men nu tycker jag inte att de har någon betydelse. Det är bra när säkerheten för oss förare ökar. Det är trots allt våra liv de försöker rädda.
Annas Motor - veckans snackisar 22.02 2020
Pole position
Mercedes
Lewis Hamilton verkar dra ratten mot sig under den inledande körningen på raksträckan och sedan skjuta in den igen. Mercedes kallar systemet för DAS och hävdar att det är godkänt. Men det är detta som konkurrenter och journalister pratar om under de inledande F1-testerna.
2) STCC
Det blir ett stadslopp i Köpenhamn i början av augusti. 40 000 åskådare väntas till den danska huvudstaden.
3) Rally Sweden
Trots enorma problem med mildvädret kunde rallyt genomföras, men nu börjar jobbet med att snösäkra tävlingen till 2021. FIA vill inte se ett år till med barmark.
4) Racing Point
Är årets bil en kopia av fjolårets Mercedes? Det är en stor snackis under de inledande F1-testerna i Spanien.
5) Kalle Rovanperä
19-åringen var trea i Rally Sweden och är därmed den yngsta föraren att stå på en prispall i WRC. Tävlingen vanns av Elfyn Evans.
6) Marc Marquez
Honda har förlängt kontraktet med den regerande världsmästaren i motoGP till och med 2024.
7) Thierry Neuville
Belgaren slutade sexa i Rally Sweden och skänkte 2000 euro till rallyts funktionärer.
8) Tom Kristensson
Grattis till skåningen som vann JWRC i Rally Sweden.
9) Ryan Newman
Två dagar efter den otäcka kraschen under Daytona 500 kunde amerikanen lämna sjukhuset och återvända hem. Han vilar dock från deltävlingen i Las Vegas där han ersätts av Ross Chastain.
10) Joel Eriksson
Svensken har skrivit kontrakt med amerikanska GEOX DRAGON som reserv och testförare i Formel E. Debut i Marrakesh nästa vecka.
Motorstopp
Andrea Iannone
Årets sista test i motoGP avgörs i helgen, men det finns ännu ingen dom för Andrea Iannone. Han är fortfarande avstängd för att ha testats positivt för dopning under 2019, han hävdar själv att han är oskyldig.