Äntligen premiär för Pontus Tidemand i WRC
Alla datum, tider och sträckor inför Rally Monte Carlo 2019
Uppdaterad 2019-01-23 | Publicerad 2019-01-22
Pontus Tidemand har nått drömmen om WRC.
Nu gäller det att prestera för att hänga kvar.
- Jag har en baktanke och hoppas på att få hänga kvar även efter detta, säger han.
Efter fyra säsonger i WRC2, den näst tyngsta klassen i rally-VM har Pontus Tidemand fått chansen i WRC:
I rally -VM:s värstingklass.
Men kontraktet gäller än så länge bara i två lopp, VM-premiären i Monte Carlo och i Rally Sweden.
- Tävlingen i Monte Carlo blir mer ett test, ny bil, ny kartläsare och på det testet som vi har haft så snöade det ordentligt. Vi har inte kört på barmark än, säger Pontus Tidemand.
– Men i Sverige blir det full satsning. Då ska vi prestera.
WRC-premiär för Tidemand i Rally Monte Carlo
Tidemand kör tillsammans med kartläsaren Ola Fløene och de känner varandra väl eftersom de vann JVM-titeln ihop 2013.
Men nu väntar helt andra förutsättningar, med en betydligt snabbare bil och betydligt bättre motståndare. I WRC-premiären ställs de mot bland annat den flerfaldige världsmästaren Sebastien Loeb som gör comeback, de senaste årens mästare Sebastien Ogier, den snabbe estländaren Ott Tänak och belgaren Thierry Neuville som varit nära VM-titeln de senaste åren.
– Startfältet i WRC är bättre och jämnare än någonsin, det har aldrig varit en så hög nivå som det är nu. Varje sträcka och varje meter är det gasen i botten. Det går inte att ligga på 99 procent om du vill hänga med. Det handlar om hundra procent utan att göra några misstag. Det kan skilja tio sekunder mellan ettan och sjuan i en tävling, säger Pontus Tidemand.
- Samtidigt måste jag vara realist.
Kör för sin framtid i WRC
VM-premiären i Monte Carlo är en av de knivigaste tävlingarna under säsongen, underlaget varierar mellan barmark, snö och is. Det kan vara underkylt regn, snö eller dimma på de förrädiska vägarna i gränslandet mellan Frankrike och Monaco.
– Detta är årets svåraste tävling. Det kan vara asfalt med bra grepp för att ett par meter senare vara is och noll grepp. Det är många faktorer som påverkar och jag måste ta detta som ett test.
•Du kör ändå för det team som vann VM 2018 och måste prestera för att ha chansen till ett fortsatt kontrakt. Går det att vara lugn då?
– Det känns bra, teamet har erfarenheter och jag behöver inte ens bry mig om hur de ställer in bilen. Jag ska bara koncentrera mig på min körning och mina noter. Inte hänga med i något tempo och ta med mig så mycket erfarenheter som jag kan. Sedan kommer vi till Rally Sweden. Där blir det annorlunda. Då ska jag prova att ge allt.
Det är då han ska prestera - för att få chansen att fortsätta leva sin dröm.
Alla datum, tider och sträckor i Rally Monte Carlo 2019
Pontus Tidemans gör VM-premiär i rally tillsammans med brittiska M-Sport. Sportbladet ger dig alla datum, tider och sträckor i Rally Monte Carlo 2019 - premiären av WRC.
Torsdag 24 januari
10:00 Shakedown Gap (3,35km)
19:38 SS1 La Breole - Selonnet (20,76km)
20:41 SS2 Avancon - Notre Dame du Laus (20,59km)
Fredag 25 januari
09:11 SS3 Valdrome - Sigottier 1 (20,04km)
10:14 SS4 Roussieux - Laborel 1 (24,05km)
11:37 SS5 Curbans - Piegut 1 (18,47km)
12:17 Service Gap
14:23 SS6 Valdrome - Sigottier 2 (20,04km)
15:26 SS7 Roussieux - Laborel 2 (24,05km)
16:49 SS8 Curbans - Piegut 2 (18,47km)
17:44 Service Gap
Lördag 26 januari
08:48 SS9 Agnieres en Devoluy - Corps 1 (29,82km)
10:06 SS10 St Leger Les Melezes - La Batie Neuve 1 (16,87km)
11:21 Service Gap
12:47 SS11 Agnieres en Devoluy - Corps 2 (29,82km)
14:08 SS12 St Leger Les Melezes - La Batie Neuve 2 (16,87km)
15:18 Service Gap
Söndag 27 januari
08:20 SS13 La Bollene Vesubie - Peira Cava 1 (18,41km)
09:08 SS14 La Cabanette - Col de Braus 1 (13,58km)
10:55 SS15 La Bollene Vesubie - Peira Cava 2 (18,41km)
12:18 SS16 La Cabanette - Col de Braus 2 (Power Stage) (13,58km)