”Allt är annorlunda”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-19
Jimmy Johansson inte nöjd med 13:e plats på Hockenheim
Snurrningar och småmissar. Nykomlingen Jimmy Johansson fick en tuff start på karriären i tyska Porsche Carrera Cup.
– Allting är annorlunda, till och med tvärtom, säger Johansson efter 13:e-platsen.
Jimmy Johansson bytte inför säsongen från framhjulsdrivet i Seat Leon Supercopa till bakhjulsdrivet i Porsche Carrera Cup. Nu är premiären avklarad. Det blev en 13:e plats på Hockenheim.
– Jag är inte nöjd med en trettonde plats, men jag får se lite till förutsättningarna. För mig är det fortfarande mycket nya erfarenheter. Jag har kört framhjulsdrivet i nio år. Nu är allt precis tvärtom. Då får man ta det lite för vad det är. Vi fick mycket data och vi vet att det finns väldigt mycket mer fart när jag får mer erfarenhet.
Är det svårt att ställa om till Porsche?
– Att ligga och köra själv går bra. Men i ett race är det väldigt mycket mer att lägga fokus på. Då slår man på autopilot och tänker inte så sin egen körning. Och min autopilot är fortfarande väldigt mycket anpassad till framhjulsdrivet. Nu är allting annorlunda, till och med tvärtom.
Varför utsätter man sig för en sådan förändring?
– Utmaningar är roligt. Framförallt handlar det om att hitta nästa steg. Från Seat som jag körde förra året är inte nästa steg självklart. Steget är väldigt stort. Och alla stora klasser kör bakhjulsdrivet, så den erfarenheten behövs.
Hur mycket finns det kvar att ge?
– Om man tittar på kvalet kunde vi se många småmissar. Teoretiskt hade jag farten för en tredjeplats. Så farten finns där, men det gäller bara att hitta den och hålla den. Det ska nog kunna räcka till pallplatser, men det tar lite mer tid.
Hur rankar du dig själv och bilen i mästerskapet?
– Det är väldigt svårt. Är man topp tio är det extremt bra. Alla i toppen är proffs. Men om vi är topp tio i början av säsongen är vi nöjda, sedan ska vi hugga på pallplatser i slutet av säsongen.
Till sist, vad önskar du dig just nu?
– Just nu önskar jag mig mycket lycka i 24-timmars Nürburgring. Det är en av världens tuffaste utmaningar. Jag har vunnit min klass två år i rad, nu siktar jag en tredje gång. Det är tufft, så jag rankar mina två segrar högt.