Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Racingpanelen: ”Nu är det fördel Ferrari”

Anna Andersson och Viasats Janne Blomqvist med veckans motorsnackisar

Publicerad 2019-04-12

1) Mercedes eller Ferrari? Vilket team har egentligen övertaget?

Anna Andersson: Det är en extremt svår fråga. Sett till farten i senaste loppet är det Ferrari, men för att vinna såå krävs det också att föraren inte gör några misstag och att bilen tar sig i mål. Ferrari har visat en otrolig fart på raksträckorna, enligt och i Bahrain var det just farten på rakorna som gav dem första startled. I Kina väntar ännu längre raksträckor, precis som i Baku om två veckor. Fördel Ferrari.

Janne Blomqvist: Jag skulle säga att det är Ferrari som är snabbast just nu, trots att Mercedes har övertaget poängmässigt. Som vi såg i Bahrain så hade Ferrari en snabbare bil, främst raksträckorna, men behöver nu få ihop en ”clean” helg för att även få med sig de riktigt stora poängen. Ferrari måste även få ordning på Sebastian Vettel om de på allvar ska kunna utmana Mercedes, misstag som det vi såg i Bahrain blir alldeles för kostsamma.

2) Sedan 2010 har fyra nya helt nya team försökt hitta lyckan i F1. Ett har lyckats etablera sig, Haas, varför?

Anna Andersson: Dels har Gene Haas kunskapen om motorracing och skaffat sig duktiga medarbetare. De vet hur man ska bygga ett team och hur man lyckas med små resurser. Dessutom har samarbetet med Ferrari varit väldigt viktigt för teamets framgångar. Flera team har gått över till den typen av samarbete, se på Alfa Romeo och Toro Rosso och för att Haas ska nå den där fjärdeplatsen i VM som man suktar efter krävs att Romain Grosjean kliver upp ett snäpp. Han inledde fjolåret dåligt och har även startat årets säsong med nollor.

Janne Blomqvist: Att Haas lyckats etablera sig beror främst på att reglerna tillåter ett tight samarbete med Ferrari när det gäller stora delar av bildesignen, vilket man var först med att utnyttja. Haas har även valt att lägga ut bygget av deras bil på chassitillverkaren Dallara, detta sammantaget gör att de kan fungera med en klart mindre personalstyrka och budget än vad många andra team har och blir därmed mer kostnadseffektiva. Det har på senare tid kommit lite sura kommentarer från bland annat Renault om att Haas får för stora fördelar med anledning av sitt samarbete med Ferrari, och vi ser mer och mer att privatteamen går mot att bli så kallade satellitteam till de stora tillverkarna. Renault däremot är ju ett fabriksteam men har för närvarande fullt sjå med att hålla till exempel Haas bakom sig och spenderar just nu stora pengar för att först och främst toppa mittfältet men vill självklart också närma sig toppen, därav att man varit kritiska mot Haas lösning den senaste tiden.

3) McLaren presenterade sin bil för Indy 500. Fernando Alonso satsar på att vinna Grand Slam. Kan han konkurrera om segern i klassikern?

Anna Andersson: Absolut, sett till hans egen förmåga. Han ledde loppet redan förra gången han körde det, men då gick motorn sönder. Tillförlitligheten är som vanligt avgörande och frågan är väl om McLaren som inte alls har någon erfarenhet av IndyCar kan leverera det material som krävs för en seger. Han kommer att få mycket tuff konkurrens. Hittills har det varit tre segrare på lika många lopp, på söndag kör de på Long Beach och det blir spännande om att se om Marcus Ericsson behåller den fina raceformen och om Felix Rosenqvist hittat farten igen . Det handlar om en klassisk stadsbana, något som brukar passa Rosenqvist.

Janne Blomqvist: Svårt att svara på. På pappret är den satsning McLaren och Fernando Alonso gör fullt tillräcklig, men samtidigt måste man komma ihåg att ett lopp som Indy500 kräver mycket erfarenhet från just den här typen av racing för att lyckas. Fernando Alonso har kört loppet en gång tidigare, och var tämligen konkurrenskraftig direkt. Då (2017)  körde han en bil som drevs av ett etablerat team i Indycar, men tvingades bryta med en trasig motor. Om han ska kunna vinna i år måste allt klaffa, och rent körmässigt är det nog inga problem. Frågetecknet för mig är om McLaren, som är helt nya på detta med Indycar, kan få till allt annat perfekt.

* Söndag 07.15: Kinas GP sänds i Viasat Motor

Följ ämnen i artikeln