De sjuka siffrorna efter Sjarapovas avslöjande
Publicerad 2016-03-18
Försäljningen av meldonium sköt i höjden efter erkännandet
Maria Sjarapovas dopningserkännande har inte bara gjort dopningsmedlet meldonium världskänt.
Det har även inneburit en marknadsföringsboost för medlet i Ryssland.
Försäljningen av det nu världskända och dopningsklassade läkemedlet meldonium sköt i höjden i Ryssland efter att tennisstjärnan Maria Sjarapova erkände att hon dopat sig.
Detta enligt spanska AS, som refererar till en undersökning av DSM Group, ett företag som undersöker läkemedelsbranschen.
220-procentig ökning
Enligt DSM:s undersökning sålde ryska läkemedelsföretag totalt 78 300 lådor av ämnet på en vecka efter Sjarapovas presskonferens den 7 mars. En ökning med 220 procent från veckan innan.
– Dopningsskandalen blev en marknadsföringsboost för meldonium, då medlet introducerades för allmänheten. Folk kände att det faktum att Sharapova använt sig av det betydde att det faktiskt hade en effekt, säger Sergei Shulyak, vd för DSM-gruppen, i ett pressmeddelande enligt AS.
Rädsla för prischock
Shulyak säger även att den ökade försäljningen beror på folks rädsla att priset på dopningsmedlet ska höjas i och med hur mycket det har uppmärksammats, och därför samlat på sig medan de kan.
Meldonium är en substans för att öka genomblödning i framför allt hjärtmuskeln vid hjärtinfarkter. Produkten tillverkas i Lettland och används främst i vårdsyfte i öststaterna och Ryssland.