”På matten tittade jag på Schumacher”
Publicerad 2016-05-29
Nico Rosberg i exklusiv intervju med Sportbladet om det klassiska stadsracet: ”Mer än ett lopp, det är mitt hem”
BARCELONA. Lärarens ord försvann, blicken vandrade ut genom fönstret och pojken brydde sig inte längre om plus eller minus. Han såg förarna. Han såg bilarna och han drömde om att en gång få köra Monacos GP.
I dag ska han försöka vinna sitt hemmalopp för fjärde gången.
– Det spelar ingen roll hur många gånger jag vunnit här, säger Nico Rosberg.
– Detta är ett lopp jag alltid vill vinna.
Han har världen som arbetsplats, har medborgarskap i två länder och pratar fem språk, men för Nico Rosberg finns bara ett hem.
Monaco.
Där är han uppvuxen, där har han gått i skolan och där bor han tillsammans med sin familj. Där kör han också VM i F1 varje år och de tre senaste åren har han vunnit det mest klassiska av alla F1-lopp. Han har bemästrat gatorna i sin hemstad och han tänker göra det i år igen.
– Monaco är mer än ett lopp. Det är mitt hem, säger han när han ger Sportbladet en exklusiv intervju.
– Det spelar liksom ingen roll om jag vinner den tävlingen för tredje, fjärde eller femte gången.
Med värme i rösten berättar han om hur han som pojke såg hur banan byggdes upp under våren och hur han satt i klassrummet och tittade ner i depåområdet på de stora stjärnorna i stället för på tavlan där läraren pratade om ekvationer och andra matematiska problem.
”Drömde nog”
– Skolan låg precis över paddock där förarna var under tävlingsveckan i Monaco och det var lite svårt att koncentrera sig. Jag satt där på mattelektionerna och tittade ut över banan, såg förarna och jag satt där och studerade Mika Häkkinen, Michael Schumacher, Damon Hill och de andra. Inte tänkte jag på matte i alla fall, säger han och ler.
– Jag drömde nog om en karriär inom F1, om att få köra Monacos GP en dag.
Nu är han där. Sedan tio år tillbaka kör Nico Rosberg F1 och i år kommer han till sitt hemmalopp som VM-ledare. Han har dessutom vunnit Monacos GP de tre senaste åren.
– Att få köra F1 i Monte Carlo är helt fantastiskt. För oss förare är det en otrolig utmaning. Det är otroligt svårt att ta ut allt av både dig själv och bilen, utan att göra ett enda misstag på de trånga gatorna. Den där banan förlåter inte ett enda misstag. Gör du bara ett enda fel under den helgen så har du förstört dina chanser till ett bra resultat. Du kan ändå göra en okej helg, men ska du vinna har du inte råd med ett enda misstag, säger han.
Stadsloppet i Monaco har körts sedan 1950 och ett varv är bara 3,3 km långt. Nio av kurvorna körs i under 100 km/timmen och totalt är det 19 kurvor.
Under ett varv växlar föraren 91 gånger och eftersom man kör 78 varv betyder det att föraren växlar nästan 7 100 gånger under de två timmar som loppet tar. Förarna måste koncentrera sig varv efter varv, det finns inga långa rakor där de kan slappna av utan de har bara millimeter mellan bilen och muren.
”Kan varje millimeter”
Ett enda litet misstag – och loppet är över.
– Det gäller att vara otroligt precis i Monaco. Faktum är att jag åkte ungefär halva banan till skolan varje dag, med bil eller cykel. Ibland är det klart att jag drog på med cykeln och drömde om hur det var att tävla där, säger Nico Rosberg.
– Ner genom tunneln, ut i ljuset, full fart runt hamnen och sedan upp mot bassängen och skolan. Jag kan den där vägen utantill, varje liten millimeter av den. Det är viktigt, eftersom man inte ser så långt framför sig så kör man en stor del av banan som man minns den. Man måste faktiskt kunna köra banan i sömnen.
Loppet börjar 14.00 och sänds i Viasat motor
Det måste förarna behärska i Monaco GP
Hitta gränsen
I Monaco ligger förarna på gränsen. Den som går över sitter i muren. Den som inte hittar den tappar tid.
– Man ligger hela tiden på gränsen när man kör mellan de olika barriärerna, man ser inte speciellt mycket. Man måste veta vilken kurva som kommer, du ser den nämligen inte förrän det är för sent, säger Rosberg.
Casinot
De kör i 270 km/timmen upp för berget, först kommer snabba Massenet och sedan den välkända casinokurvan. Gatan är ojämn, kurvan är svår och den förare som gör minsta misstag sitter i barriären.
– Det är väldigt, väldigt svårt för det är en väldigt snabb kurva och man måste ha med sig fart in, säger Rosberg.
Grand Hotel
Detta är den långsammaste kurvan under hela säsongen, förarna tar den i 50 km/timmen och i många stall måste mekanikerna faktiskt se till att det går att vrida betydligt mer på ratten än normalt. Annars kommer förarna inte runt. Det finns en liten chans att köra om just här.
Tunneln
Tunneln är mörk, när du kommer ut är det ljust. Där måste ögat vänja sig snabbt och det kan vara knepigt eftersom man också måste förbereda sig på chikanen i hamnen.
– Vid utgången av tunneln kommer ett hopp, där måste man bromsa ner innan
chikanen. Det var faktiskt den vägen som mamma körde mig till skolan varje dag.
Rascasse
Här kan det hända att förarna måste korrigera flera gånger med ratten, men de som kör perfekt behöver aldrig det och tjänar tid.