Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Anna Andersson: Formel 1 2019 - vem vinner kampen?

F1 handlar om Mercedes, Ferrari och Red Bull

”Därför är Marcus Ericsson inte kvar i Formel 1””Därför är Marcus Ericsson inte kvar i Formel 1”

Äntligen är det dags.

För Formel 1 2019 – och en ny kamp mellan tre mästarteam.

Följ ämnen
Formel 1

Efter en lång vinter, åtta testdagar och ett par träningar är F1 redo för säsongsstarten i Melbourne, Australien. På en bana som brukar kunna betyda överraskningar, men som inte ger någon riktig fingervisning inför resten av säsongen.

Men en sak är säker.

Det finns tre team vars sex förare kommer att slåss om VM-titeln. Frågan är bara om vi kan få en kamp som pågår ända in i december eller om den likt förra året tar slut strax efter sommaruppehållet?

Går vi tillbaka en säsong var det Ferrari som var bäst förberett. Sebastian Vettel hade greppet om VM under våren, han körde in på pole position, han vann lopp och han ledde VM.

Men när han var i ledningen av Tysklands GP på Hockenheim gjorde han en miss i regnet, körde av och bröt loppet.

Ferrari och Red Bull mot Mercedes

Där avgjordes VM-kampen. Mercedes Lewis Hamilton vann den tävlingen och efter sommaren dominerade han mästerskapet innan han tog sin femte titel. I år jagar han och Mercedes sin sjätte raka seger i konstruktörsmästerskapet, en prestation som inget annat team någonsin lyckats med sedan F1 startade 1950.

Men mot honom och Valtteri Bottas står Ferrari som fyller 90 år, som har en ny ledning i teamet, en ökad budget och en Sebastian Vettel som efter två raka andraplatser vill vinna sin femte VM-titel – under sin femte säsong med Ferrari. Historiskt sett har två av teamets förare lyckats med det, Mike Hawthorn 1958 och Michael Schumacher, som inledde sin framgångsaga med Ferrari under sin femte säsong i teamet år 2000. Därefter vann det italienska stallet fem VM-titlar i rad.

Den vägen vill Sebastian Vettel och hans nya teamkollega Charles Leclerc vandra, men då krävs det att teamet behåller fokus på mästerskapet och inte återigen faller in i interna maktkamper som har en tendens att påverka resultatet på banan.

Vid sidan av Mercedes och Ferrari återfinns Red Bull, även om teamet själva anser att de ligger framför de båda andra. Den frispråkige motorsportkonsulenten Helmut Marko, en av de styrande krafterna inom Red Bull, påpekade i veckan att han räknar med att teamet kan vinna fem lopp under den första halvan av säsongen.

Håll koll på Kimi Räikkönen

Under den första testveckan imponerade teamet, farten verkar finnas, Max Verstappen har fått ytterligare ett års erfarenhet och den nya motorpartnern Honda vill tillbaka till toppen. Samarbetet har också gjort att Red Bull för första gången på 14 år har samma status som ett fabriksteam, eftersom Honda enbart levererar motorer till moderteamet Red Bull och systerteamet Toro Rosso.

Var lämnar det oss inför premiären?

Med en säsong där det är tre team som har goda möjligheter att vinna lopp. Bakom dem ett Alfa Romeo, som har ett nära samarbete med Ferrari, en bra bil och en motiverad 39-åring i toppform. Kimi Räikkönen vann ett lopp med Ferrari i höstas och han har kapacitet att ta hand om viktiga poäng som kan kasta omkull förhållandena i VM-kampen Lägg där till ett Renault som strävar mot toppen – och den nya regeln där det snabbaste varvet ger en extra VM-poäng om föraren är placerade inom poängplats.
Så dra igång säsongen nu. Vi är redo för kamp – F1 2019.

Så rankas teamen inför Formel 1 2019

1) Mercedes
De senaste åren har vi alla lämnat vintertesterna med en stor fråga, hur mycket har Mercedes gömt för sina konkurrenter? Varje år har svaret varit: rätt mycket. Så är det även i år. Mercedes uppträder på ett helt annat sätt i Melbourne jämfört med i Barcelona för två veckor sedan och är ett team med förmågan att utvecklas under säsongen. Därför är det en av favoriterna till titeln – i år igen.

2) Ferrari

Visade upp en välbalanserad bil som var snabb både på ett varv och på längre stinter under testerna. Den känslan kvarstår, även om Red Bull och Mercedes ser minst lika bra ut. Det kan bli en fantastiskt jämn säsong.

3) Red Bull
Bilen ser harmonisk och välbalanserad ut, men det stora orosmomentet är motorn. I år kör Red Bull med en motor från Honda, en tillverkare som har haft flera svåra säsonger bakom sig sedan återkomsten till F1. Under träningen rapporterade Pierre Gasly att motorn tappade kraft, hur stort orosmoment är Honda?

4) Alfa Romeo
Kimi Räikkönen i en Alfa Romeo som dessutom ser ut att ha en bra balans och är snabb på banan. Samarbetet med Ferrari tycks ha gett ännu mer resultat och i kombination med den förre finländske världsmästaren känns det som att det kan vara en poängvinnande konstellation. Han lär ha Antonio GIovanazzi i full kontroll.

5) Renault
Daniel Ricciardo har värvats från Renault medan Nico Hülkenberg är en av de förarna som är riktigt bra, men inte har haft materialet att ta pallplatser. Renault har gjort en enorm satsning, målet är 2021 och i år ska de närma sig prispallen. Nu är det upp till bevis.

6) Haas
Det amerikanska teamet samarbetar med Ferrari och det har gett resultat. Kevin Magnussen och Romain Grosjean har möjligheter i år, det gäller att ta dem.

7) Toro Rosso
Inför årets säsong har Toro Rosso samarbetat ännu mer med Red Bull och 70 procent av bilen kommer från moderteamet. Det bör ge resultat och Daniil Kvyat är tillbaka i F1 efter ett år som simulatorförare hos Ferrari. Han är erfaren nog att slåss om poäng.

8) Racing Point
Det var en av överraskningarna under hösten och kunskapen att skapa mycket med små förutsättningar finns där, men under testerna och de inledande träningarna har varken teamet, Sergio Perez eller Lance Stroll varit nära poängplats.

9) McLaren
Carlos Sainz är en bra förare, men hur bra är McLaren? Det är den stora frågan inför årets säsong. Debutanten Lando Norris ska inte kunna hota honom, men det är tveksamt om de når poäng.

10) Williams
Teamet är så långt efter att Robert Kubica och talangen Georg Russel bara kan sucka åt eländet. Under den andra träningen saknade teamet 1,8 sekunder.
Inte till täten utan till Lando Norris på plats 18. Stallet var 3,8 sekunder efter täten, i fjol var teamet 1,6 sekunder efter täten vid samma tidpunkt. Det krävs ett under för att Williams inte ska stå i sista startled.

Följ ämnen i artikeln