Här gömmer de formel 1-bilarna
Sebastian Vettel om det hemliga spelet under F1-testerna
Uppdaterad 2019-03-01 | Publicerad 2019-02-28
BARCELONA. I dag avslutas F1-testerna. Men med mindre än två veckor kvar till premiären är det ingen som vet hur förhållandet mellan teamen är.
– Det är ingen som drar ner byxorna och visar någonting innan vi är i Melbourne, säger Sebastian Vettel.
– Men inte ens där får i en tydlig bild.
Efter sju testdagar avslutade Ferraris F1-förare Charles Leclerc sin tid i Spanien med att köra in på en riktigt bra tid, 1:16.231, vilket är någon tiondel från den tid som gav pole position i Spaniens GP 2018.
– Ferrari ser riktigt starka ut, både på kortare och längre stinter , säger Valtteri Bottas.
– De ligger nog lite före oss, men vi har många delar av vår bil som vi inte har analyserat färdigt än och det är mycket jobb kvar att göra inför tävlingen i Australien.
Men allt som han och alla andra pratar om är bara antaganden och snabba analyser. Faktum är att ingenting är som det ser ut att vara under testerna och ingenting är heller att lita på.
F1 gömmer sig under testerna
Teamen gör allt för att förvilla varandra och för att förvilla alla närvarande fotografer, varje team köper nämligen bilder på konkurrenternas bilar av ackrediterade fotografer. De vill att de kan se exakt vad som pågår - eller vad som verkar pågå.
Detta leder naturligtvis till att alla team gömmer sina bilar så snart de inte är i rörelse, lägger någonting över känsliga detaljer eller har medarbetare som ställer sig framför för att skyla bilen.
Inför årets säsong är det extra tydligt vilket tjuv och rackarspel som pågår.
Det har skett en stor regeländring när det gäller aerodynamiken och alla stallen är extra noga med att inte visa upp någonting för konkurrenterna. Tidigare år har det gått att stå på taket av pressrummet och titta ner på bilarna i depån och den möjligheten finns kvar, men det har nu fästs ett blått mycket tätt nät för att det inte ska gå att fotografera bilarna uppifrån.
Regeländring ökar hemlighetsmakeriet
Varje team har även stora skärmar som de ställer upp framför sina garage när de arbetar med bilen för att skydda sig från nyfikna ögon och kameralinser. När en bil har krockat är mekanikerna snabbt framme och fäster ett skynke över över bilen innan den lyfts upp på en lastbil och körs tillbaka till depån. Väl där och lyfter de egna mekanikerna upp de stora flyttbara väggarna i höjd med bilen för att hindra insyn.
– Det är klart att man hela tiden kikar på konkurrenterna, jag är ju intresserad av vad de sysslar med, erkänner Sebastian Vettel.
– Men detta är tester och det går inte att säga någonting om någonting. Jag kan säga att det känns bra, men jag vet inte eftersom jag inte vet vad de andra gör. Hur mycket bränsle har det, hur mycket bluffar de? Vi måste se hur bilarna är på andra banor efter premiären i Melbourne. Den banan är väldigt speciell så det krävs ett par lopp till innan vi har koll på vi egentligen står.
I morgon fredag avslutas testerna - och som vanligt vet ingen någonting om hur förhållandet mellan teamen egentligen är.