Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

”Varför ska jag känna eufori nu?”

Publicerad 2018-03-10

BARCELONA. Årets försäsongstester är över.

Nu återvänder teamen till fabrikerna för att göra de sista justeringarna inför premiären om två veckor. Då startar F1 2018.

– Det är först i kvalet till Australiens GP som vi drar ner byxorna och visar hur bra vi är, säger Sebastian Vettel.

– Tester är tester och ingen vet riktigt vad någon annan gör. Vi vet hur vi ligger till jämfört med vår plan, men vi vet inte alls hur vi ligger till jämfört med våra konkurrenter.

För Marcus Ericsson och Sauber innebär säsongen en ny satsning efter två tuffa år längst bak i fältet. Tillsammans med Alfa Romeo och med hjälp från Ferrari ska svenskens stall försöka klättra upp på poängplats.

– Jämför vi med förra året har vi ett betydligt bättre utgångsläge, säger svensken som inte tagit någon VM-poäng sedan 2015.

– Mittfältet är väldigt jämnt i år och kan vi komma med till Melbourne och vara med i den gruppen är det bra, men det är klart att allra helst skulle jag ta poäng.

Sporbladets F1-reporter Anna Andersson om alla teamen efter försäsongstesterna 2018.

Mercedes

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas delar på testdagarna och har pressat varv efter varv. Bilen går som en klocka, men några snabba tider har Mercedes inte ens brytt sig om att göra.

– Men bilen känns bättre än den förra året så jag ser fram emot kvalet i Australien då vi får ta ur bränsle och trycka på, säger världsmästaren Hamilton.

Ferrari

Sebastian Vettel har kört många varv och körde ett varv på makalösa 1.17 under torsdagen på fredagen följde Kimi Räikkönen upp med en tid som bara var fyra hundradelar långsammare. Men trots konkurrenternas imponerande blickar var tysken inte nöjd. Longrunsen kändes inte tillräckligt bra.

– Varför ska jag känna eufori nu?, undrar han.

– Det är först i Melbourne vi ser var vi ligger till. Tester är bara tester och ingenting att bry sig om.

Red Bull

Både Max Verstappen och Daniel Ricciardo har kört många varv och tiderna har också sett bra ut. Det känns som om årets VM blir en kamp mellan tre stora team, Mercedes, Ferrari och Red Bull.

Renault

Nu är det andra säsongen som det forna mästarteamet har kunnat satsa ordentligt och målet är att ta sig upp efter de tre toppteamen. Med Nico Hülkenberg och Carlos Sainz har teamet två kompetenta förare, men under den sista testdagen ställde den nya växellådan till problem och ”Hulken” fick inte köra alls.

Haas

Kevin Magnussen och Romain Grosjean har haft vissa problem med bilen under testerna, men tiderna har sett bra ut. Haas, som kör med motorer från Ferrari, känns som en inslaget paket du vinner i ett lotteri. Det kan vara vad sjutton som helst. Topp eller flopp?

Toro Rosso

Honda lämnade McLaren och levererar nu motorer till Red Bulls systerteam. Bilen har gått bra under testerna, den har varit tillförlitlig, men frågan är hur snabba Brendon Hartleys och Pierre Gaslys bilar är när säsongen drar igång? Det känns som ett team i den nedre delen av fältet.

Alfa Romeo Sauber

Med ny motor, ny växellåda och ett uppsving från Alfa Romeo satsar Marcus Ericssons team hårt. Svensken tror på en plats i den nedre delen av mittfältet, men både han och Charles Leclerc har haft svårt att få in alla däcken i rätt temperaturfönster samtidigt och balansen i bilen är inte optimal. Därför lär det bli svårt att ta poäng under inledningen av säsongen.

Force India

Bra förare i Sergio Perez och Esteban Ocon, en bra motor från Mercedes, men teamet har ekonomiska problem och fjolårets VM-fyra har inte alls imponerat under testerna. Håller de igen - eller har den rosa pantern tappat fart?

Williams

De unga orutinerade förarna Lance Stroll och Sergei Sirotkin har inte imponerat. Snabbaste Williamsförare under testerna har Robert Kubica varit, men han är bara testförare. Polacken ska utveckla bilen, men vad händer om resultaten på banan inte räcker till? Flyttar då Kubica fram sina positioner? Hur länge är det lugn och ro hos Williams?

McLaren

Med en ny motor från Renault hoppas McLaren med förarna Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne på ett uppsving, bilen är snabb. När den fungerar. Trots att teamet lämnat samarbetet med problemtyngda Honda har det haft minst sex incidenter på åtta testdagar. Det är inte godkänt för det klassiska teamet som vill slåss om plats fyra i VM. För att ta VM-poäng är första kriteriet att ta sig i mål.


Se fler höjdpunkter på viasatsport.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se