Tack för att ni stannat kvar hos oss
Patric Hamsch, sportchef: Nu är vi ännu bättre
Utan läsare – inget Sportbladet.
Med ett tydligt pandemiskt tillägg.
Tillsammans med er läsare – ett bättre och mer relevant Sportbladet.
Det var i mars som allt bara stannade upp. Slutspelen och premiärerna. De stora och små mästerskapen. Alla matcher och alla tävlingar. I hela Sverige och i hela världen. På några dagar gick vi och landets alla sportredaktioner från en omfattande och hektiskt vår och sommar till en...tja, sportvärld med knappen intryckt stenhårt på rewind.
Sportbladet är Sveriges största sportdestination och vi når miljontals människor varje vecka. Vi är det självklara förstavalet för en majoritet av er som älskar sport. Framgångsfaktorerna är sedan länge den vassaste journalistiken, de bästa sportberättelserna, egna nyheter och avslöjanden och krönikor och tyck i världsklass. Normalt sett.
Men det är en enkel sport att tycka att man är bäst. En helt annan att kunna bevisa det. För den enda valutan som vi och våra konkurrenter egentligen har är ju er läsare, tittare. Det är enkelt på det sättet, gillar ni vad vi gör kommer ni tillbaka.
Dagliga chattar
Därför är det mycket roligt att gå igenom senaste siffrorna från Orvesto som mäter räckvidden, alltså hur många människor vi i genomsnitt når en dag eller under en vecka. Och det går tydligt att se att vår strategi under pandemin gett resultat. Att bygga en rad satsningar som ger er läsare en anledning att komma tillbaka varje dag med dagliga chattar och live-tvchattar med idrottare och profiler, flera återkommande reportageserier samt fokus på egna nyheter och egen journalistik.
Jämför man mars med april så finns det några tydliga trender. Vi drar kraftigt ifrån vår huvudkonkurrent SportExpressen där skillnaden per dag i april var över 400 000 besökare. En ökning jämfört med mars på över 25 procent - på bara en månad. När det gäller räckvidden per vecka så ökade Sportbladet i april jämfört med mars och SportExpressen minskade och skillnaden mellan oss ökade med nästan tio procent.
Vill poängtera att SportExpressen och flera andra av våra konkurrenter har varit mycket vassa under de senaste månaderna med flera exempel på bra och genomarbetad journalistik.
Men vi har alltså tydligt stärkt vår marknadsledande position under pandemin. Och samtidigt slår vi rekord på rekord i läsaraffären när fler av er valt att skaffa Plus under de här månaderna. I Plus erbjuder vi fördjupningar kring de stora sporterna, exklusiva nyheter och intervjuer, listor av våra profiler och massor av annat.
Vi bestämde oss i mars för att skapa en anledning för er läsare att komma tillbaka när ni väl besökt oss.
Vi bestämde oss för att göra journalistiken tillsammans med er.
Satsningen "En chans i livet" är det absolut bästa exemplet på det.
Bulgariens brons
Du ställer frågan du alltid undrat till vilket idrottsprofil som helst - vi tar reda på svaret och gör journalistik av det. Ett unikt samarbete mellan er läsare och oss på Sportbladet. Och visst, idén kom till när liveidrotten upphörde men den är så bra att jag önskar vi hade kommit på den tidigare. För den gör verkligen Sportbladet flera klasser bättre. Ni läsare gör Sportbladet flera klasser bättre.
Som här när vi tillsammans med läsaren Henrik Alm tog fram den sensationella storyn om att Bulgarien tog brons i VM94 eller när vi redde ut varför JO Waldner saknades på pallen i EM 1998.
Här är ett axplock av era frågor och svaren i denna finfina satsning!
Och det är i just relationen med er läsare som vi nått störst framgång under pandemin. Som i våra tv-chattar live där era frågor varit drivet. Chelseas lagkapten Magdalena Eriksson till exempel eller med skidstjärnan Moa Lundgren.
Vi har gjort massor med bra journalistik. Som i serien ”Under tröjan” där olika fotbollsspelare berättar för Erik Niva om specifika speciella säsonger, eller i Tomas Ros och Hans Abrahamssons alla avslöjanden inom hockeyn under våren. Eller i bloggen ”I väntan på sport” som Johanna Frändén med vänner skrev. Eller all egen journalistik, egna nyheter, om och kring Damallsvenskan som Kristoffer Bergström stått för. Alla enskilda anledningar för er att vilja klicka in på Sportbladet.
Så stort tack för att ni varit med oss under denna speciella tid. Tack för alla era smarta frågor i våra chattar och för alla era nyhetstips och förslag till intervjuer och reportage. Tack för att ni finns.