Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Nya regler i STCC

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-18

Volkswagen, här under ett test 2009, får tuffare krav på sina turbomotorer i STCC i år.

Nio deltävlingar och samma system för kompensationsvikt som i WTCC är några av nyheterna när årets STCC-serie drar igång i april.

Nytt för i år är att det blir nio deltävlingar i STCC, varav två på Jyllandsringen i Danmark. Premiären sker på dansk mark den 24-25 april och 7-8 maj intar STCC Ring Knutstorp.

Systemet med de omdiskuterade vikterna som förarna fått i sina bilar efter de placeringar de uppnått kommer att slopas. Alla bilar av samma typ kommer att väga lika mycket och sedan väljer arrangören att utgå från samma system för kompensationsvikter som i WTCC.

– Det måste finnas en viktskillnad mellan bilmodellerna då de har olika tekniska förutsättningar. Vi har bakhjuls- och framhjulsdrift, olika typer av växellådor och olika drivmedel. Dessa parametrar måste tas i beaktning men i övrigt kommer vi att följa VM-reglementet och när de nu gör en ändring väljer vi att följa efter, förklarar STCC:s tekniske chef Johnny Haraldsson i ett pressmeddelande.

Bästa förare sätter vikten

Varje bilmodell får samma vikt oavsett hur förarna placerar sig. Vikten bestäms av den bäst placerade bilmodellen. Och bilarna behåller sin vikt över en hel tävlingshelg, alltså två heat.

– Det blir den snabbaste föraren för varje bilmärke som sätter vikten för de övriga som kör samma modell, fortsätter Haraldsson.

Ett enkelt räkneexempel visar att om en BMW 320si-modell är fyra tiondelar snabbare än närmsta Volvo C30 men en sekund snabbare än närmaste Peugeot 308, kommer BMW-bilarna att väga 10 kilo mer än Volvobilarna och 60 kilo mer än alla Peugeoter i den andra deltävlingen.

Hårdare krav på turbomotorer

Nytt är också att turbomotorer ska hålla och användas i minst fyra deltävlingar innan de får bytas. Turbomotorer är tillåtna om man kör på biogas eller diesel som drivmedel. Tidigare har det varit två deltävlingar som gällt innan motorbyte varit lovligt, men nu har kraven alltså skärpts för turbomotorerna. Har teamen förbrukat en motor snabbare än så har de flyttats ner tio placeringar på startgridden som straff. En anledning till de begränsade motorbytena är att man vill hålla nere kostnaderna för att delta i mästerskapet.

– Turbomotorer anses hålla längre och internationellt tror man att dessa som framtidens motorer. Detta gör att vi bestämt oss för att utöka plomberingstiden från två till fyra tävlingar, säger Johnny Haraldsson.

Följ ämnen i artikeln